Raadsbijdrage 26-03-09 "Het Koningspleinfestijn"

koningspleinfestijnwoensdag 01 april 2009 22:45

het gesprek over het Koningspleinfestijn is in een beslissende fase gekomen. Wat willen we wel en wat willen we niet. Er is al van alles over gezegd in de commissie in allerlei brieven en in de krant.
Een concept motie die we als fractie naar een aantal collega´s hebben gezonden om na te gaan wat mogelijk en onmogelijk is is zonder ons medeweten al doorgestuurd naar het organisatiecomité. Wat ons betreft niet netjes, maar mogelijk een fout van een van de fracties. Het comité ging er wel gelijk mee aan de haal in de nieuwsbrief die breed verspreid is.
Wellicht kan de fractie die het verzonden heeft ons de reden geven.

Onze fractie van de ChristenUnie ziet graag weer een Koningspleinfestijn. We zijn heel blij met alle vrijwilligers. Absoluut. De uitstekende inzet daar hebben we alle waardering voor.

Er is wel een probleem. Het feest waarvoor wij als raad 40.000 euro ter beschikking hebben gesteld met nog wat extra garanties opgetrokken naar 60.000 euro komt nog veel te kort. Het moet nu naar 95.000 euro als bijdrage van de gemeente.
Ook zonder een crisis vinden we dit raar. De aanvullende gegevens van financiële aard hebben ons verbaasd. Het toont twee dingen aan. In de eerste plaats dat dergelijke festiviteiten vrijwel altijd de neiging in zich hebben om groter te groeien en daarmee kostbaarder te worden. Maar ook dat er grote bereidheid was en is bij het college om het feest voorop te stellen om later wel te zien hoe het financieel haar plek zou vinden.

Als ik het collegevoorstel lees dan wordt ik wel diepbedroefd over de stellige houding van het comité. Het woord ´onbespreekbaar´ is diverse malen gevallen. Het mag bekend zijn dat de gemeenteraad bepaald hoeveel geld waarnaar toe gaat. Om te stellen dat wij ergens een stekker uit trekken wanneer wij niet het gevraagde bedrag op tafel leggen gaat mij veel te ver, wij vinden dat een onjuiste voorstelling van zaken.

We stellen een bedrag beschikbaar vanavond. Wij vinden een gemeentelijke bijdrage van 75.000 Euro verantwoord. Dat vinden we acceptabel, passend en verantwoord. Dat  is 20.000 minder dan het college en het comité voorstellen. Daarmee verwijderen wij geen stekker!  maar constateren nuchter dat er nog 20.000 euro moet worden gezocht buiten de gemeentebegroting. Mogelijk bij sponsors of middels andere kanalen.

Dat is dan ook de vraag aan het college en daarmee aan het comité om het dus zo mogelijk voor minder te doen of meer sponsering te verwerven.

We doen nogmaals een dringend beroep op het organiserend comité om het binnen de vanavond beschikbare middelen te doen eventueel aangevuld met extra sponsering. Bij uw comité ligt onze zeer gewaardeerde eerste voorkeur, zo simpel is.

Marten Japenga

Resultaat
De ChristenUnie heeft samen met de VVD een motie ingediend die een maximale bijdrage van de gemeente beoogd van 75.000 Euro. In een tweetal schorsingen wordt duidelijk dat de meerderheid van de raad niet de 95.000 Euro van het collegevoorstel wil steunen. Door het CDA wordt onze motie aangepast naar een bedrag van 82.000 Euro. Bij de stemmingen blijkt dat het collegevoorstel wordt verworpen en dat onze motie wordt aangenomen. Hiermee wordt duidelijk dat dit het maximaal haalbare is voor de gemeenteraad van Ridderkerk. Het is aan het college en het comité om met dit gegeven aan de slag te gaan. Hiermee trekken wij gaan stekker uit het feest, zoals ik ook in 2e termijn betoogd heb maar constateren dat er nog een financieel tekort is. Wat ons betreft moet het op een andere manier lukken om dat bedrag binnen te halen. We willen het in deze tijd rustig aandoen met de middelen enerzijds en anderzijds een signaal afgeven dat we ook als gemeenschap het met wat minder moeten gaan (leren) doen. Laten we met name inzetten op die mensen die elk dubbeltje om moeten draaien. Wij zijn niet tegen feesten, integendeel. Maar wat kritischer kijken naar onze uigaven, als gemeente, als organisaties en als burgers kan geen kwaad.

2009_03 motie Koningspleinfestijn12,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Raadsbijdrage 26-03-09 "Het Koningspleinfestijn"'