Raadsbijdrage 26-03-09 "De ds. Kerstenschool en Ursinuslocatie"

Ursinusschoolwoensdag 01 april 2009 22:15

het initiatiefvoorstel van de SGP vinden we heel begrijpelijk maar we steunen het niet. Al langere tijd hangt het onderwerp in de lucht. Wij hebben er als fractie veel en lang over gesproken en er mee geworsteld. Immers we willen dat scholen adequaat hun werk kunnen doen en dat kinderen op een goede manier en in goede omstandigheden les krijgen.

We vinden de argumenten die aangedragen worden door het schoolbestuur en de SGP fractie zeker hout snijden. Het is logisch om:
-    met een dalend kindertal de Ursinusschool te verlaten;
-    kosten die gemaakt moeten worden te voorkomen, denk aan onderhoud van het dak;
-    de periode dat er extra kosten gemaakt moeten worden voor de school, omdat de rijksbijdrage is verminderd, zo kort mogelijk te houden;
-    ouders niet te lang in onzekerheid te laten.

In het verleden is er op veel manieren gewerkt aan de vorming van unilocaties. Er is echter naar onze mening een verandering in de aanpak opgetreden op het moment dat er een Integraal Huisvestingsplan is ontwikkeld waar alle scholen en peuterspeelzalen in samen werken. Ook het OOGO speelt een zeer belangrijke rol in de afspraken binnen onderwijsland in Ridderkerk waarbij de diverse belangen kunnen worden gewogen en de samenhang van het geheel in balans kan worden gehouden.

Hoe sympathiek we ook staan tegenover het streven van de schoolvereniging en de SGP toch is met name het laatste punt voor ons doorslaggevend geweest.
Nu meegaan in dit initiatiefvoorstel zal het ons als raad bij volgende aanvragen heel  moeilijk maken. Daarmee dreigt wildgroei, wie het eerst komt het eerst maalt enz. Daar hebben we nu juist het OOGO en het IHP voor.

Dat brengt ons op het IHP en het OOGO zelf. We willen heel dringend aan de wethouder vragen om het IHP zo snel mogelijk  te herijken. Zodanig snel dat we nog dit jaar een goed overzicht hebben van wat Ridderkerk nodig heeft. De Kerstenschool, de scholen in Bolnes en wat er verder in het vat zit. Wat ons betreft mag ook het OOGO al op voorhand een beslissing nemen over de Kerstenschool. Immers de grondhouding  was in de laatste periode van 2008 positief richting de Kerstenschool. Graag een reactie.

In algemene zin willen we nog onze zorg uitspreken over de onderwijshuisvesting in Ridderkerk. We willen de wethouder vragen zich de komende maanden in het bijzonder in te spannen voor alle zaken die rond de bouw en huisvesting van scholen spelen. Ik noem de Burcht en de Reijer. Van de Reijer kregen we nog afgelopen week een brandbrief in de bus over hun situatie. Het onderwijs heeft veel aandacht nodig en we willen de wethouder en het college vragen daar een flinke bijdrage in te leveren in de komende maanden.

Marten Japenga

Resultaat:

De fractie van de SGP heeft het initiatiefvoorstel ingetrokken nadat duidelijke werd dat de meerderheid van de raad behandeling in het OOGO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) voorstaat in relatie tot het IHP (Integraal HuisvestingsPlan). In het IHP, dat einde van dit jaar weer herschreven wordt, staat de stand van zaken van met betrekking tot alle onderwijsgebouwen in Ridderkerk. Het onderwerp komt over een paar maanden dus weer op de agenda.

Reacties op 'Raadsbijdrage 26-03-09 "De ds. Kerstenschool en Ursinuslocatie"'