Raadsbijdrage 14 juni "Voorstellen Adviesraad Luchtkwaliteit"

Luchtkwaliteitmaandag 18 juni 2007 12:00

Voorzitter,

De ChristenUnie spreekt haar waardering uit voor de relatieve snelheid waarmee deze voorstellen -  ínclusief het commentaar van het college – zijn beland bij de leden van de raad. Uiteraard is dat compliment ook voor de leden van de adviesraad bedoeld.

In de motie van 9 november 2006 is sprake van een “Deltaplan” voor de luchtkwaliteit. Uit de keuze van dat woord mag worden opgemaakt dat maatregelen belangrijk zijn en dat uitvoering van die maatregelen spoed vereist. Dat zal een ieder graag beamen als ik nóg enkele woorden uit de motie in herinnering roep: volgens de statistieken overlijdt wekelijks één Ridderkerker vroegtijdig als gevolg van de luchtverontreiniging in onze regio.
Bovendien hebben wij de opdracht om zorgvuldig met de schepping om te gaan.

Gezien in een groter geheel kan Ridderkerk slechts een bescheiden bijdrage leveren. Ik haast me daarbíj te zeggen dat de verantwoordelijkheid voor die bijdrage nadrukkelijk op tafel ligt!

Wanneer – zoals nu – liefst 30 voorstellen op tafel liggen, kunnen ze niet alle een fundamentele bijdrage leveren. Daarom richten we ons liever op de voorstellen die die mogelijkheid wél in zich hebben.
We dringen dan ook aan om voortvarend aan de slag te gaan met bijvoorbeeld:

  • strenge milieueisen bij de volgende concessieverlening voor openbaar vervoer,
  • andere punten die gebrúik van het openbaar vervoer moeten bevorderen en
  • gebruik van alternatieve vormen van energie en het stimuléren daarvan.

Bij twee onderdelen verwachten we duidelijk hogere ambities van het college dan we die nu proeven in het commentaar.

Dat betreft om te beginnen direct het eerste punt dat de adviesraad Luchtkwaliteit aandraagt: het stimuleren van ouders om hun kinderen minder met de auto naar school te brengen.
Uiteraard waarderen we de bewustwordingscampagne bij de “Week van de vooruitgang”, maar we hebben het vermoeden dat we niet alle brengers en halers daarmee de auto uit krijgen. Met alle begrip voor enkele mensen die afhánkelijk zijn van hun auto: we hebben het hier over dagelijks terugkerende ritjes van waarschijnlijk vele Ridderkerkers. Het zou hún gezondheid én die van hun mede-Ridderkerkers ten goede komen als ze deze vaak korte afstanden met de fiets zouden afleggen.
Wethouder, ziet u mogelijkheden om hier in te zetten op een ontmoedigingsbeleid, bijvoorbeeld met een plaatselijk stopverbod bij basisscholen?

Ten tweede spreken we u graag aan over uw woorden bij punt 28. De adviesraad komt hierin met de aanbeveling tot een vuurwerkontmoedigingsbeleid.
In uw uitwerking rept u over de “bewustwordingscampagne” die ieder jaar wordt gevoerd. Als die campagne al meerdere jaren is gevoerd, kunt u met mij de conclusie trekken dat die niet heeft geholpen: ieder jaar weer wordt alleen maar méér vuurwerk afgestoken.
Het is de ChristenUnie dan ook iets te makkelijk als u vervolgens schrijft: “Hierbij is gekozen voor een informerende, maar niet dwingende, campagne. Een ontmoedigingsbeleid zou nog een stap verder gaan. Dit is vooralsnog niet een richting die de gemeente wenst uit te gaan.”
Wij delen de vrees die ook door anderen is geuit, dat zelfs een ontmoedigingsbeleid weinig effect zal hebben. Dat zou een extra reden moeten zijn om daarop alvast wél in te zetten. Graag herhaal ik hier wat ik in de commissie Samen Wonen heb aangedragen: het jaarlijkse vuurwerk schijnt voor velen een plezier te zijn (dat overigens slechts enkele uren duurt), maar draagt wel voor zo’n 6% bij aan de jaarlijkse uitstoot van fijnstof. Ik herhaal: 6%! We zouden ons toch gelukkig moeten prijzen als we met slechts één maatregel zo’n grote winst kunnen boeken? Wethouder, ons verzoek is om alsnog in te zetten op een ontmoedigingsbeleid.

We eindigen graag positief: de uitwerking van uw commentaar bij punt 13 zullen we goed blijven volgen.
Als we voor elkaar krijgen dat een bezoek aan ons centrum zo veel mogelijk met de fiets gebeurt, hebben we wéér wat gewonnen. Overigens leggen we ook mensen die lópend willen komen, geen strobreed in de weg….. Wat ons betreft wordt een gedeelte van de huidige parkeergarages bestemd als overdekte fietsenstalling; dat verhoogt het comfort voor de fietser. En we zijn ook niet vies van een autoluw of zelfs autoloos centrum….
Het door u genoemde verkeersplan, inclusief de module “langzaam verkeer”, zien we dan ook met veel belangstelling tegemoet.
 
Ik dank u.

Robert Pors

 

 

« Terug

Reacties op 'Raadsbijdrage 14 juni "Voorstellen Adviesraad Luchtkwaliteit"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.