Raadsbijdrage 14 juni "Voorstellen Adviesraad Luchtkwaliteit"
Voorzitter,
De ChristenUnie spreekt haar waardering uit voor de relatieve snelheid waarmee deze voorstellen - ínclusief het commentaar van het college – zijn beland bij de leden van de raad. Uiteraard is dat compliment ook voor de leden van de adviesraad bedoeld.
In de motie van 9 november 2006 is sprake van een
“Deltaplan” voor de luchtkwaliteit. Uit de keuze van
dat woord mag worden opgemaakt dat maatregelen
belangrijk zijn en dat uitvoering
van die maatregelen spoed vereist. Dat zal een
ieder graag beamen als ik nóg enkele woorden uit de motie in
herinnering roep: volgens de statistieken overlijdt wekelijks
één Ridderkerker vroegtijdig als gevolg van de
luchtverontreiniging in onze regio.
Bovendien hebben wij de opdracht om zorgvuldig met de schepping om
te gaan.
Gezien in een groter geheel kan Ridderkerk slechts een bescheiden bijdrage leveren. Ik haast me daarbíj te zeggen dat de verantwoordelijkheid voor die bijdrage nadrukkelijk op tafel ligt!
Wanneer – zoals nu – liefst 30
voorstellen op tafel liggen, kunnen ze niet alle een fundamentele
bijdrage leveren. Daarom richten we ons liever op de voorstellen
die die mogelijkheid wél in zich hebben.
We dringen dan ook aan om voortvarend aan de slag te gaan met
bijvoorbeeld:
- strenge milieueisen bij de volgende concessieverlening voor openbaar vervoer,
- andere punten die gebrúik van het openbaar vervoer moeten bevorderen en
- gebruik van alternatieve vormen van energie en het stimuléren daarvan.
Bij twee onderdelen verwachten we duidelijk hogere ambities van het college dan we die nu proeven in het commentaar.
Dat betreft om te beginnen direct het eerste punt dat de
adviesraad Luchtkwaliteit aandraagt: het stimuleren van ouders om
hun kinderen minder met de auto naar school te brengen.
Uiteraard waarderen we de bewustwordingscampagne bij de “Week
van de vooruitgang”, maar we hebben het vermoeden dat we niet
alle brengers en halers daarmee de auto uit krijgen. Met alle
begrip voor enkele mensen die afhánkelijk zijn van hun auto:
we hebben het hier over dagelijks terugkerende ritjes van
waarschijnlijk vele Ridderkerkers. Het zou hún gezondheid
én die van hun mede-Ridderkerkers ten goede komen als ze
deze vaak korte afstanden met de fiets zouden
afleggen.
Wethouder, ziet u mogelijkheden om hier in te zetten op een
ontmoedigingsbeleid, bijvoorbeeld met een plaatselijk stopverbod
bij basisscholen?
Ten tweede spreken we u graag aan over uw woorden bij punt 28.
De adviesraad komt hierin met de aanbeveling tot een
vuurwerkontmoedigingsbeleid.
In uw uitwerking rept u over de
“bewustwordingscampagne” die ieder jaar wordt gevoerd.
Als die campagne al meerdere jaren is gevoerd, kunt u met mij de
conclusie trekken dat die niet heeft geholpen: ieder jaar weer
wordt alleen maar méér vuurwerk afgestoken.
Het is de ChristenUnie dan ook iets te makkelijk als u vervolgens
schrijft: “Hierbij is gekozen voor een informerende, maar
niet dwingende, campagne. Een ontmoedigingsbeleid zou nog een stap
verder gaan. Dit is vooralsnog niet een richting die de gemeente
wenst uit te gaan.”
Wij delen de vrees die ook door anderen is geuit, dat zelfs een
ontmoedigingsbeleid weinig effect zal hebben. Dat zou een extra
reden moeten zijn om daarop alvast wél in te zetten. Graag
herhaal ik hier wat ik in de commissie Samen Wonen heb aangedragen:
het jaarlijkse vuurwerk schijnt voor velen een plezier te zijn (dat
overigens slechts enkele uren duurt), maar draagt wel voor
zo’n 6% bij aan de jaarlijkse uitstoot van
fijnstof. Ik herhaal: 6%! We zouden ons toch
gelukkig moeten prijzen als we met slechts één
maatregel zo’n grote winst kunnen boeken? Wethouder, ons
verzoek is om alsnog in te zetten op een ontmoedigingsbeleid.
We eindigen graag positief: de uitwerking van uw commentaar bij
punt 13 zullen we goed blijven volgen.
Als we voor elkaar krijgen dat een bezoek aan ons centrum zo veel
mogelijk met de fiets gebeurt, hebben we wéér wat
gewonnen. Overigens leggen we ook mensen die lópend willen
komen, geen strobreed in de weg….. Wat ons betreft wordt een
gedeelte van de huidige parkeergarages bestemd als overdekte
fietsenstalling; dat verhoogt het comfort voor de fietser. En we
zijn ook niet vies van een autoluw of zelfs autoloos
centrum….
Het door u genoemde verkeersplan, inclusief de module
“langzaam verkeer”, zien we dan ook met veel
belangstelling tegemoet.
Ik dank u.
Robert Pors
Archief > 2007 > juni
- 22-06-2007 22-06-2007 07:40 - Raadsbijdrage 14 juni "2e Programmamonitor"
- 22-06-2007 22-06-2007 07:30 - Raadsbijdrage 14 juni "Verordening burgerinitiatief Ridderkerk"
- 18-06-2007 18-06-2007 12:00 - Raadsbijdrage 14 juni "Voorstellen Adviesraad Luchtkwaliteit"
- 04-06-2007 04-06-2007 23:15 - Raadsbijdrage 24 mei "Gedragscode college"
- 04-06-2007 04-06-2007 23:00 - Raadsbijdrage 24 mei "uitvoering motie woonboot Annemarij"
Reacties op 'Raadsbijdrage 14 juni "Voorstellen Adviesraad Luchtkwaliteit"'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.