Raadsbijdrage 25-04-2013 "Optimalisatie leerlingenvervoer in de BAR gemeenten"

leerlingenvervoermaandag 06 mei 2013 19:10

Een van de onderdelen is het optimaliseren en harmoniseren van de 3 afzonderlijke Verordeningen Leerlingenvervoer. Waar het om gaat is of we de kinderen op een goede en verantwoorde manier kunnen vervoeren tussen school en huis.

De participatie heeft heel goed gewerkt in dit hele proces van opstellen van de verordening, de beleidsregels en parallel hieraan het aanbestedingstraject. Er zijn tijdens het participatietraject diverse aanpassingen en aanvullingen gedaan (bijvoorbeeld opnemen van taxipaspoort en de eisen aan de chauffeurs m.b.t. een verklaring omtrent gedrag, het toevoegen van de ontwikkelleeftijd).

Een deelnemer aan het participatietraject vertelde me dat het proces heel zuiver is verlopen. Complimenten voor de aanpak. Zoals u weet hecht de ChristenUnie erg aan participatie die processen en producten ook daadwerkelijk verbeteren.

In de verordening is nu opgenomen dat de vervoerders opstapplaatsen kunnen realiseren indien dat moet. Zoals het lijkt komt dat in Ridderkerk niet voor omdat er geen grote vervoersstromen zijn. Als ik het goed begrijp kan het vervoer gebeuren met 8-persoonsbusjes en van huis naar school vv.

Voorzitter we weten niet hoe de verordening over een jaar uitpakt. We hopen dat we met de verordening en de aanbesteding iets goed hebben gerealiseerd voor onze kwetsbare kinderen en ouders. Is het mogelijk dat we over ongeveer een jaar als raad geïnformeerd worden over de stand van zaken en de eventuele knelpunten? Mochten er eerder knelpunten zijn dan horen we dat als raad ook graag.

We hopen dat de rechter morgen in de aanbestedingsprocedure een positieve uitspraak doet zodat de vervoerders zich goed en tijdig kunnen voorbereiden.

Marten Japenga

« Terug

Reacties op 'Raadsbijdrage 25-04-2013 "Optimalisatie leerlingenvervoer in de BAR gemeenten"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.