Raadsbijdrage 06-10-'11 "Werkboek woningbouwstrategie"

woningbouwstrategiewoensdag 19 oktober 2011 13:55

Het is een goede zaak om de gemeenteraad mee te nemen bij de uitwerking van de woningbouwstrategie. Zo zien we het voorliggende werkboek ook. Als ChristenUnie vinden we het een meerwaarde dat er samenhang ontstaat tussen de voorraadontwikkeling, het karakter van de wijk, de wijkvisie en de integrale wijkopgaven.

Het geeft een overzicht van recent verleden, heden en toekomst. We zien het stuk niet als een eindproduct waarmee alles voor de toekomst vastligt. Zoals wij het zien komen de afzonderlijke projecten later nog langs de raad om er definitief een klap op te geven.

Het is de rode draad op hooflijnen zoals de wethouder zelf in de cie zei. Maar wij hebben wel behoefte om per project  te weten of en wanneer (globaal) deze nog langs de raad komt. De aanvullende brief naar aanleiding van de commissie is  verhelderend, maar het voorliggend amendement gaat  verder. Graag horen we van de wethouder wat hij er van vindt.

We hebben begin dit jaar de woningbouwstrategie inclusief een aantal moties en amendementen vastgesteld. Dit werkboek is een eerste uitwerking.

Als we het werkboek er bij pakken dan zien we dat op pagina 3 wordt gezegd dat het amendement dat vraagt om meer eengezinswoningen met name in het Zand  kan worden gerealiseerd.  We hebben met elkaar in januari de volgende zaken afgesproken: in de eerste plaats dat de bouw van eengezinswoningen de hoogste prioriteit krijgt, ten tweede dat er levensloopgeschikte woningen voor de oudere doelgroep in de nabijheid van voorzieningen worden gerealiseerd en ten derde de bouw van  duurdere woningtypen om de uitstroom van de wat koopkrachtige huishoudens te keren. (pag 8/9)

Daarnaast is een belangrijk gegeven dat waar het mogelijk is, de voorraadontwikkeling  te laten bijdragen aan de versterking van de identiteit van de wijk en de sociale samenhang binnen de wijk. (pag 9).

Er moet met een behoorlijk aantal factoren rekening worden gehouden. Aangezien we in januari de woningbouwstrategie op een aantal punten hebben geamendeerd is het voor onze fractie de vraag of we dat ook nu weer moeten doen en op basis waarvan.  Als we goede woningen voor senioren realiseren en duurdere grondgebonden woningen dan leveren die  lange  verhuisketens op. Als we vooral bereikbare grondgebonden woningen bouwen dan zetten we in feite de doorstroming die we nastreven op slot.

Wij zijn van mening dat de voorstellen in het werkboek  evenwichtig zijn en rekening houden met allerlei factoren. In de komende jaren komen afzonderlijke projecten langs de raad op basis waarvan we met elkaar de fijn afstemming kunnen verkrijgen. Met de voorliggende moties met betrekking tot vooral bereikbare eengezinswoningen lijken we het tegendeel te bereiken van wat we willen. Graag ook de visie van de wethouder op dit punt.

De van Hoornestraat is in de afgelopen periode aangepast aan de wensen van omwonenden. Maar kennelijk niet genoeg. Wat deed precies de SGP besluiten voor deze groep een motie in te dienen?

Uitstel is wat de school betreft niet meer te verkopen. Dat begrijpen we heel goed. Het was de school die steeds ook de mogelijkheden van een integraal plan naar voren heeft geschoven. Maar het college is daar niet op ingegaan, vond dat kennelijk te lastig. We zijn benieuwd wat de wethouder van de motie vindt. Gaat hij hem ontraden of ziet hij zonder motie al kansen om een en ander te bereiken?

Graag trekken we  samen op bij de naderden herstructurering van een aantal buurten. Zoals bij de evaluatie van Slikkerveer Zuid-Oost helder werd is een duidelijk proces nodig waarbij bewoners al in een vroeg stadium worden betrokken. Hierbij is openheid noodzakelijk.  Zittende bewoners hebben recht op goede informatie en ze moeten in een vroeg stadium worden betrokken..

Daarom is het ook nodig dat de raad steeds tijdig wordt meegenomen in de planvorming . We zijn als gemeente verantwoordelijk voor dergelijke processen met ingrijpende gevolgen voor de bewoner. Zeker als er gedwongen verhuizing nodig is is een adequate en respectvolle benadering en bejegening broodnodig.

Reacties op 'Raadsbijdrage 06-10-'11 "Werkboek woningbouwstrategie"'