Raadsbijdrage 22-09-'11 "Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard"

Nieuw Reijerwaardmaandag 03 oktober 2011 20:54

Een Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard. Gelukkig is vanavond de behandeling en werkt het korte uitstel van behandeling niet vertragend op het proces. Er is al genoeg tijd verloren gegaan voor dit gebied. Zowel bewoners, omwonenden en tuinders hebben daar veel last van. Onzekerheid is voor bewoners en ondernemers funest. Huizenprijzen dalen, investeringen worden opgeschort, vooruitdenken kan niet meer.

Als je dan ook nog niet door je eigen gemeentebestuur op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen dan is dat dubbel triest. Wij vinden dat het college tekort schiet in het informeren van belanghebbende partijen. Ik heb dat van diverse kanten gehoord. Tuinders, bewoners en omwonenden. Vanuit onze fractie, maar ook andere fracties, is er meermalen op gewezen dat het noodzakelijk is te communiceren. Je kunt dus niet stellen dat het over het hoofd is gezien of vergeten. Wij hebben er dan ook grote moeite mee dat het maar steeds niet gebeurt.
Wethouder het zijn onze inwoners, het zijn onze tuinders, het zijn mensen die in grote onzekerheid verkeren. Ook als de Gemeenschappelijke Regeling er is blijven we verantwoordelijk voor de mensen die er wonen en werken! Ga er naar toe! Treed in contact met de belanghebbenden, deel onzekerheid en zorgen, informeer, vertel, steek een hart onder de riem, zoek zaken uit, kom een keer voor niks, maar doe het!!

De ChristenUnie wil dat adequate communicatie uitgangspunt is voor het verdere proces. Het is hierbij van belang dat college en ambtenaren van Ridderkerk effectief afstemmen met bestuur en uitvoerders van de Gemeenschappelijke Regeling. De eerste berichten over toekomstige communicatie vanuit de GR stemmen hoopvol. Onze oproep aan het college is om vanaf  nu de afstemming te zoeken in het belang van de bewoners en tuinders. Beperk de communicatie niet tot een website. Er zijn mensen die daar geen gebruik van maken. Ga ook actief met informatie langs de mensen. Graag de  toezegging van de wethouder dat hij persoonlijk in contact zal treden met partijen en de afstemming tussen college en GR in de komende startfase actief zal bevorderen.

Vorige week is Barendrecht unaniem akkoord gegaan met het voorstel dat nu voorligt. Vanavond besluit de raad van Ridderkerk. In Rotterdam ontstaat overigens vertraging. Gisterochtend bleek de Rotterdamse commissie FIB ontevreden over de informatieverstrekking. De raad beschikte niet over de businesscase, de procesafspraken en de aanvullende overeenkomst. Om die reden heeft de cie besloten om de behandeling over te doen op 12 oktober, daarna gaat het naar de raad. Wethouder levert dit vertraging op voor de start van de GR?

Communicatie en participatie

In elke cie en raad is geklaagd over de communicatie naar bewoners, omwonende en tuinders. Ik heb daar zojuist al iets over gezegd. Ik wil het nu toespitsen op participatie.
Ik wil complimenten maken naar de nieuwe vereniging van de Rijksstraatweg. Ze hebben op een evenwichtige manier aangegeven wat hun wensen zijn en dat ze betrokken willen worden bij het verdere proces van planvorming en realisatie. Ze weten goed de punten te benoemen die in geding zijn: hun woongenot in algemene zin en meer specifiek overlast van toenemend verkeer.

Bewoners en andere belanghebbenden moeten betrokken worden, participeren bij de diverse fasen in het proces. We hebben brieven en mails gehad van onder meer Stichting Oude Kern Rijsoord, van het wijkoverleg in Rijsoord, van bewoners van Ridderkerk West, van de vereniging Nieuw Reijerwaard en van LTO glaskracht. Het is gewenst om partijen die mee willen denken en doen te laten participeren. Kan de wethouder toezeggen dat dat ook gaat gebeuren? Zich er voor in te spannen?

Ontsluiting. De woonbuurten niet verder belasten met vervoersbewegingen. Ontwerp het terrein zodanig dat bedrijven met intensieve vervoersbewegingen direct aan de snelweg  worden gelegd en de bedrijven met weinig vervoersbewegingen wat meer naar het midden.
Ontsluiting via Ridderkerk West of de Rijksstraatweg zijn we absoluut op tegen. Het gebied is toch ooit mede gekozen vanwege de ligging aan de Rijkswegen. Meer verkeer door de woonbuurten en straten is wat ons betreft niet acceptabel.

Er is genoeg gevraagd en geantwoord over en gewijzigd in de teksten voor de Gemeenschappelijke Regeling. Voorzitter, mag ik van de wethouder weten of de stukken nu juridisch waterdicht zijn.

Als fractie van de ChristenUnie hebben we in voorgaande jaren al iets gezegd over de herontwikkeling. We hebben voor de zomervakantie een bijeenkomst gehad over duurzaamheid in de polder. De wethouder was daar zelf ook aanwezig. Ons verzoek is om de uitkomsten van die avond mee te nemen. We vinden het van belang dat het gebied verstandig en met oog voor de leefbaarheid wordt ingericht. Wat ons betreft  wordt er zorg besteed aan een stedenbouwkundig fraaie inpassing. Landscaping is de term die in vakkringen wel wordt gebruikt om de inpassing van in wezen minder fraaie gebouwen in groene stroken te realiseren. De hoogte van gebouwen is ook een punt van aandacht. Hoger langs de snelweg, daarmee een geluidskering realiserend en steeds lager naar het middendeel. Verkeersintensieve bedrijven bij de oprit naar de snelweg en verkeersextensieve bedrijven verder naar het midden. Als de gebouwen een bepaalde hoogte moeten hebben waarom dan niet de diepte in. AGF is gebaat bij koeling en daar heb je dan al een natuurlijk hoeveelheid van in huis.

Het parkeren van vrachtwagens moet goed opgelost worden. Het mechanisch koelen van vrachtwagens moet in de nieuwe situatie verboden worden. (Overigens is het ronken van vrachtwagens bij nacht en ontij nog steeds aan de orde van de dag in Veren Ambacht, wordt daar nog iets aan gedaan?)

We hebben als fractie steeds aangedrongen op contact met de belanghebbenden, tuinders en bewoners als van groot belang en daaraan nevengeschikt snelheid in het proces. Dat laatste wil ik nogmaals doen. In de businesscase staat bij de conclusies dat de ontwikkeling van NR – gegeven de financiële bijdragen van rijk, provincie en stadsregio – financieel verantwoord is. Er wordt een positief saldo berekend. Daar wordt wel de opmerking bij gemaakt dat snelheid is geboden. Dat brengt me bij de slotconstatering dat snelheid zowel sociaal als financieel zeer gewenst is.

We dienen samen met alle andere fracties in de raad een motie in waarin aandacht wordt gevraagd voor een aantal voor de raad prangende zaken rond, verkeer, groene buffer, belangen van bewoners en tuinders, de ontsluiting en duurzame inrichting. Daarmee wil de raad aan de te benoemen leden van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling de zorgen en wensen meegeven. Andere fracties zullen op de diverse onderwerpen nader ingaan.

We willen het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling sterkte en wijsheid wensen om alle belangen die er liggen zo goed mogelijk te verenigen in het belang van de omwonenden en heel Ridderkerk.

Marten Japenga

TitelBestandsgrootteMIME-type
2011_09 Motie Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard75,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Raadsbijdrage 22-09-'11 "Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard"'