Raadsbijdrage 16-12-10 "Woonbeleid"

woonbeleiddinsdag 04 januari 2011 19:00

Wat is je doel? Het goed huisvesten van de zittende bewoners ook in de toekomst? Of met woningbouw bereiken dat je bevolkingsopbouw zich in een gewenste richting ontwikkeld? Duidelijk is dat we daar met elkaar niet duidelijk over zijn. We formuleren vaag en tegelijkertijd ook al zou je smart formuleren dan nog is verandering in de goede richting slechts zeer moeilijk te bereiken.

Niet eerder had een rapport van de rekenkamer zo direct gevolgen voor een ander onderwerp dat ter behandeling is aangeboden, namelijk de woningbouwstrategie.
Een zeer gedegen rapport van de rekenkamercie ligt ter tafel. Complimenten aan de onderzoekers en opstellers. De aanbevelingen zijn duidelijk en in de cie heeft de wethouder al aangegeven alle aanbevelingen over te zullen nemen.

De rapporten van de RKC zijn bedoeld om terug te zien en te constateren wat goed is gegaan en wat niet goed is gegaan en in wat er in de toekomst dus beter moet. Daartoe dienen de aanbevelingen. En als die dan overgenomen worden dan moet het toch goed komen. Maar wat komt er dan goed? Die vraag blijft knellen en die wordt niet beantwoord. Het gaat over de toekomst en daar gaat de RKC niet over, daar is ze niet van, goed beschouwd.

Ridderkerk streeft al langere tijd naar een evenwichtige en gedifferentieerde bevolkingssamenstelling. Ook in de structuurvisie die in 2009 is vastgesteld is dat weer opgenomen. Ridderkerk ziet zich geconfronteerd met vergrijzing en ontgroening.
Onze fractie is het eens met de aanbevelingen van de rekenkamercie en wil graag van de wethouder nogmaals de bevestiging dat de aanbevelingen integraal worden overgenomen.

Er moeten lessen worden getrokken uit dit onderzoek. Dat zijn wat ons betreft de aanbevelingen. Maar er is op korte termijn nog iets extra's nodig om het in de komende jaren beter te doen in deze complexe werkelijkheid. Het woonbeleid is grondig onderzocht en heeft ons veel inzicht gegeven.
Mooi dat het college de aanbevelingen over gaat nemen. Maar hoe nu verder met de woningbouwstrategie die voor de tweede keer van de agenda gaat? We willen het college hierbij expliciet vragen, oproepen heet dat dan, om de woningbouwstrategie aan te passen naar aanleiding van de conclusies. En dus niet over een jaar een keer rapporteren zoals in het raadsvoorstel genoemd, maar in de komende weken full speed op zoek naar onderbouwing van in te zette instrumenten. Pas dan kan de WBS een weg zijn naar achterliggende doelen: zoals woningen gebouwd voor de behoefte van de huidige bewoners en woningen gebouwd met als effect dat de bevolkingsopbouw evenwichtiger wordt.

Resultaat: De motie van CDA en ChristenUnie die opriep tot nadere analyse van de vergrijzing en ontgroening is niet aangenomen. Het college vindt het verder ook niet nodig om met dit rapport in de hand de Woningbouwstrategie - die deze avond van de agenda is gehaald en doorgeschoven naar de raadsvergadering van januari- aan te passen. Er is genoeg onderzoek gedaan vindt het college. Wij denken daar toch anders over.

Reacties op 'Raadsbijdrage 16-12-10 "Woonbeleid"'