Raadsbijdrage 15-10-'09 "Polder Nieuw Reijerwaard"

Banner_Reijerwaardwoensdag 21 oktober 2009 22:00

Voorzitter, laten we het gebied verrommelen of nemen we de verantwoordelijkheid om besluiten te nemen die in toekomst voor dit gebied en voor Rijsoord en daarmee voor heel Ridderkerk goed uitpakken. Gaan we aan de kant zitten en niets doen de kop in het zand steken en zeggen het komt wel goed? Laten we 28 ondernemers en hun gezinnen verder wegzakken in uitzichtloosheid en financiële en sociale onzekerheid? Voorzitter dan doen we als we de stelling betrekken dat er in dit gebied niets hoeft te gebeuren. Dat het moet blijven zoals het is. Dat is een utopie en door de realiteit van vandaag de dag al lang ingehaald.

We hebben een amendement als gemeenteraad aangenomen. Die is verstrekkend. Dat is uitgangspunt voor alles wat volgt. Het college kent het heel goed. De gemeente Rotterdam kent het heel goed, de gemeente Barendrecht kent het, de stadregio kent het, de provincie kent het en het Rijk kent het. Ze kennen het niet alleen maar ze beseffen terdege wat Ridderkerk, de raad van Ridderkerk, wij zoals wij hier vanavond bijeen zijn, wat wij bedoelen met dat amendement.

De zaak is daarmee simpel. Het college gaat aan de slag met dat gegeven. Het ´tekstvoorstel bestuursovereenkomst´ zoals dat nu voorligt is een prima poort waar alle partijen samen doorheen zouden kunnen.

Zo stond de fractie van de ChristenUnie er tot nu toe tegenover. Maar vandaag kregen we een brief van het college en de provincie Zuid-Holland. Dat brengt mij op de volgende aangepaste bijdrage.

Polder nieuw Reijerwaard wordt letterlijk tussen allerlei krachten gemangeld. Nu de provincie Zuid-Holland geen duidelijkheid geeft over de uitspraak van onze raad om Bolnes Zuid onderdeel van de groene buffer te laten zijn, is er reden om de bestuurlijke overeenkomst niet te ondertekenen.

We zijn onaangenaam getroffen door deze ontwikkelingen. Als de Provincie het kennelijk niet nodig vind om de raadsuitspraken van Ridderkerk serieus te nemen, willen we het heft in eigen hand nemen, of liever gezegd houden.

Maar dat is niet het hele verhaal. Ik wil beginnen met het uitspreken van onze grote waardering voor onze wethouder in dit dossier, de heer den Boef. Hij heeft met de raadsuitspraken in de hand in stad en land gevochten om het goede resultaat voor Ridderkerk binnen te halen. Daarbij regelmatig gehinderd door allerlei desinformatie die rond dit project kwistig de ronde deed.

Maar het ergste van alles is de situatie van de 28 tuinders en hun gezinnen. Voorzitter het is ronduit schokkend wat dit hele proces met hen en hun bedrijven heeft gedaan. Ik wil graag van de wethouder horen wat hij met name aan deze groep laat weten en wat hij van plan is om te gaan doen om deze ontwikkeling te begeleiden.

Ik wil namens onze fractie -en ik hoop dat het brede navolging krijgt- de provincie Zuid-Holland oproepen om per direct actie te ondernemen en de Ridderkerkse wensen serieus en als uitgangspunt te nemen. Bolnes Zuid wordt definitief niet als regulier bedrijfsterrein ingericht, het dient deel uit te maken van de groene buffer rondom Ridderkerk.

Ik wil het college vragen deze oproep zo snel mogelijk over te brengen aan de provincie.

Resultaat: de raad steunt het college in haar weigering om de bestuurlijke overeenkomst te ondertekenen. In de tweede termijn heb nog 1 zin gebruikt en gevraagd om na dit bestuurlijk gedoe te zorgen voor de tuinders in het gebied.

Reacties op 'Raadsbijdrage 15-10-'09 "Polder Nieuw Reijerwaard"'