Raadsbijdrage 29 maart "Wet Inburgering Nieuwkomers"

Wet Inburgering Nieuwkomersvrijdag 06 april 2007 13:35

De Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) heeft, zo lezen we in het raadsvoorstel, ondanks alle goede bedoelingen niet geleid tot een geslaagde inburgering. Daarvoor in de plaats komt nu de Wet Inburgering (WI).
De eerste vraag die dan naar voren komt is wat nu in deze wet precies het verschil maakt. Ik ga er vanuit dat er een grondige evaluatie ten grondslag ligt aan het loslaten van het oude en het omarmen van het nieuwe.

Wanneer ik de essentie probeer te vatten dan komt het hier op neer dat we gaan van de ‘vrijheid-blijheid periode’ voor de nieuwkomer naar de ‘je zult er flink wat voor moeten doen periode’. Niet goed, geld erbij! Plichten en boetes vormen enigszins het beeld.

Dat is jammer en ik denk ten onrechte. Want wat willen we nu eigenlijk bereiken? We willen graag dat mensen die in Nederland komen wonen ook deel gaan nemen aan de samenleving. De taal beheersen en kennis hebben van de samenleving zijn essentiële voorwaarden. Er op een positieve wijze deel van uitmaken is het gewenste doel.

Dat de verantwoordelijkheid bij de inburgeraar komt te liggen is goed. Maar waar het primair om gaat is dat wie in Nederland terecht komt welkom moet zijn! Zich ook welkom moet voelen! We vinden het daarom mooi dat de nieuwkomers door vrijwilligers worden bezocht met een welkomstpakket en informatie. Wij menen dat vervolgens een positieve ontvangst door de Nederlandse samenleving, hartelijk en gastvrij, vele malen beter is dan allerlei regels en boetes. Maar we beseffen: het een kan niet zonder het ander.

Voorzitter, we willen wel de vinger aan de pols houden met betrekking tot de effectiviteit. Daarom vinden we de in de verordening genoemde periode van 5 jaar, die inmiddels teruggebracht is naar 3 jaar nog aan de lange kant. Uitvoerbare voorstellen van anderen- die deze periode wensen te bekorten-  zullen we steunen.

Vervolg
Het voorstel van het college is aangenomen met een tegenstem van Ridderkerks Belang (voorheen Nieuw Rechts; oude wijn in nieuwe zakken)
Wij hebben een amendement van de SGP gesteund die de periode waarin het college de raad informeert over de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de informatieverstrekking aan de inburgeringsplichtigen bekort van 3 naar 1 jaar. We hebben voor het amendement gestemd   omdat wethouder Zwiers aangaf dat het uitvoerbaar is, met dien verstande dat het wellicht extra kosten met zich meebrengt.

Reacties op 'Raadsbijdrage 29 maart "Wet Inburgering Nieuwkomers"'