Raadsbijdrage 1 februari "Vernieuwing centrum Drievliet"

Vlietpleinmaandag 05 februari 2007 06:59

Het is me een waar genoegen om namens de fractie van de ChristenUnie vanavond het woord te mogen voeren over het agendapunt Vlietplein. Dat mijn laatste officiële bijdrage in de raad over zo’n mooi onderwerp gaat is een gelukkige samenloop van omstandigheden.
Met deze inleiding heb ik al genoeg laten blijken dat onze fractie zeer ingenomen is met de plannen rond het Vlietplein en zijn ruimtelijke spiegelbeeld in het Zand.
We  vinden het geweldig om te constateren dat de oplossing van een aantal knelpunten samen met lang gekoesterde wensen en beleidsvoornemens wonderschoon samenkomen in één plan met een daadkrachtige uitstraling.

We noemen die knelpunten en wensen nog even:

• 5 jaar geleden namen wij in ons verkiezingsprogramma op dat de wijkwinkelpleinen niet benadeeld mochten worden door een overmatige belangstelling en een overmatig budget voor het centrumplan. Het voorstel wat we nu bespreken is (na de opwaardering van Bolnes) het tweede bewijs dat onze vrees van toen gelukkig niet nodig was.
  • Ruim een jaar geleden stelden wij vragen in de commissie BCS die aandacht vroegen voor het afnemende ondernemersvertrouwen aan het Vlietplein. Dat afnemende vertrouwen was enerzijds een gevolg van de Oudejaarsvernielingen die toen net plaats hadden gevonden en anderzijds van het steeds maar uitstellen van de revitaliseringsplannen. De veranderde denkwijze in de richting van een integrale aanpak van de problemen ligt vanavond in de vorm van een prachtig plan op ons bord
  • Nog niet zo lang geleden besloten we door ook te kiezen voor een gedecentraliseerd aanbod van 16- en 16+ jeugdactiviteiten om per consequentie ook in Drievliet / Het Zand te zoeken naar mogelijkheden. Vanavond blijkt dat de ruimtelijke kant daarvan concreet gepland is.
  • Héél lang geleden bij de vaststelling van het wijkontwikkelingsplan Drievliet/Het Zand besloten we dat er een buurtsportlocatie zou komen in Het Zand. Nu na véle jaren lijkt het er van te gaan komen. Dat de doelgroep van toen inmiddels tot de doelgroep van de woonzorgzone is gaan behoren, o.k. dat is jammer, maar beter laat dan nooit.

Wij zijn dus een tevreden fractie.
Complimenten aan Woonvisie die een begrijpelijk ongeduld en onbegrip aan de dag legde over de als hinderlijk overkomende vertragende inmenging van het gemeentebestuur, maar vervolgens toch op zeer positieve wijze aan de onderhandelingstafel gezeten heeft. Complimenten aan het college, dat met gedreven gedurfdheid heel wat overhoop gehaald heeft, op inventieve wijze met Woonvisie onderhandeld heeft en er in geslaagd is om allerlei deelvisies via een prachtplan aan elkaar te knopen. Wat is integraal dan ineens een mooi woord.

Een paar bijzinnetjes:

1. Probeert u vooral geen minuut te verliezen
  2. In de tijd die door gedwongen procedures toch gaat liggen tussen het heden en de daadwerkelijke aanpak lopen we het risico dat het Vlietplein en directe omgeving door verwaarlozing zichtbaar verpaupert en dan heb ik het met name over de bestrating. Wij verzoeken u met klem dát te voorkomen. Boze tongen beweren dat rollators en buggy’s nú al over een vierwielaandrijving moeten beschikken om ongestoord de bulten in de bestrating te kunnen overwinnen.
  3. Bijna elke ruimtelijke ingreep, hoe mooi ook, heeft vervelende consequenties voor individuen. In dit geval met name voor de bewoners van de 8 te slopen woningen. We hebben er alle vertrouwen in dat de verhuurder goed zorgt voor zijn huurders. Een publiekelijk, concreet ingevuld beroep op Woonvisie met betrekking tot zaken waar wij niet over gaan laten we hier achterwegen.
  4. Datzelfde “ons als raad niet bemoeien met” geldt voor de verhouding Woonvisie en winkeliers. We gaan er van uit dat er Woonvisie alles aan gelegen is om in goed óverleg met de bestaande winkeliers de plannen verder uit te werken. Trouwens, over bemoeien gesproken: al mag er niet gefietst worden op het plein, zo’n fietsservicewinkel wordt nú wel gezien als aanwinst...
  5. Niet dat we er verstand van hebben, maar in de commissie is aandacht gevraagd voor het enorme tochtgat tussen slager en postkantoor. Omdat juist in die hoek in de wegdroomplannen een mogelijk klein terras gedacht was is het wel zaak daaraan nog even aandacht te besteden.
  6. Wij gaan er van uit dat het college bij de invulling van het 16- en 16+ werk niet van bovenaf oplegt wat er moet gebeuren, maar vanaf nu met zoveel mogelijk inbreng van de jongeren zélf tot nadere concretisering zal overgaan.
  7. Het hele gebeuren kost een heleboel geld. Wat ons betreft een goede besteding en ook daarin hulde voor de samenwerking tussen gemeente en Woonvisie.

Voorzitter, sorry voor deze 7 pietluttigheden. Het zou bijna de aandacht weer op de details vestigen. Wij zien vol verwachting uit naar de voorspoedige voltooiing van dit unieke totaalplan.

Leo Plaisier

Reacties op 'Raadsbijdrage 1 februari "Vernieuwing centrum Drievliet"'