huys ten donckmaandag 05 februari 2007 06:59

• Onze fractie is blij met het feit dat een behoorlijk gebied als open, groene ruimte beschikbaar blijft voor Ridderkerk en omgeving. Groen, lucht en ruimte zijn belangrijk in de verstedelijkte omgeving waarin we leven. Met de nieuwe bestemming kunnen we goed leven.
  • Het Rijksmonument Huis ten Donck is waardevol voor Ridderkerk. Het is een prachtig gebouw in een mooie omgeving en het wordt al ruim 260 jaar gekoesterd en onderhouden door de familie. Het vraagt creativiteit en voortdurende inspanning om het onderhoud te verwezenlijken. We rekenen erop dat de mogelijkheden die onderzocht worden om de vernieuwing en herbestemming van de houtloods mogelijk te maken de goedkeuring krijgen van de Rijksdienst die over de Monumenten gaat.
  • Er zijn ook een paar kanttekeningen te plaatsen. In de media verschenen berichten over omwonenden die vrezen voor hun uitzicht en mensen die bang zijn voor dagjesmensen die met hun barbecue toestel onder de arm naar de Donkse Velden zullen trekken. Voorzitter die angst delen wij niet.
  • Er worden blindgangers vermoed, mijn vraag aan de wethouder is welke stappen er worden genomen om het vermoeden te bevestigen en eventueel te ruimen. Er wordt een vooronderzoek ingesteld lees ik wat is momenteel de stand van zaken.
  • Daarnaast werden we verrast door de bijdrage van de inspreker tijdens de commissievergadering van 18 januari. In het raadsvoorstel staat dat het niet gelukt is om overeenstemming te bereiken met de eigenaar van de volkstuinen aan de Kievitsweg. Uit het inspreken van de heer Groenenboom blijkt dat er een paar jaar geleden eenmalig contact is geweest. Ik wil de wethouder vragen hoe dat nu zit. Zijn er al of niet gesprekken gevoerd die tot doel hadden om overeenstemming te bereiken over de verwerving van de gronden. Tevens wil ik vragen of dat nog in de bedoeling ligt.

Noot: Er wordt onderzoek gedaan naar de blindgangers. Met de eigenaar van de Volkstuinen wordt door de gemeente contact gezocht.

Reacties op 'Raadsbijdrage 1 februari "vaststelling nota van uitgangspunten voor bestemmingsplan Donkse Velden."'