Raadsbijdrage 18 april 2006 "Terugblik coalitieonderhandelingen"

Raadszaalwoensdag 19 april 2006 19:30

Tijdens de raadsvergadering van 18 april stonden naast de benoeming en beëdiging van de nieuwe wethouders, ook het aanbieden van het collegeprogramma, een terugblik op de onderhandelingen en de installatie van nieuwe raadsleden, die de opengevallen plaatsen van de wethouders innamen, op de agenda.

De initiatiefnemer bij de onderhandelingen, de PvdA’er Zwiers blikte op objectieve wijze terug op de afgelopen 6 weken.
Uiteraard werden de zure oppositiedruiven breed uitgestald in de reacties van de niet tot de coalitie behorende partijen, SGP, Leefbaar Ridderkerk, D66/GroenLinks en Nieuw Rechts.

Leo Plaisier, die samen met de vanavond tot wethouder beëdigde Heleen van den Berg, de onderhandelingen namens de ChristenUnie voerde merkt het volgende op:

"De ChristenUnie was heel blij met de 50% zetelwinst die we behaalden bij de verkiezingen. Blij waren we ook met de mogelijkheid die deze uitslag bood om volwaardig aan de onderhandelingen deel te kunnen nemen. Deze coalitieonderhandelingen vonden na een enigszins valse start in een constructieve omgeving plaats.
Wat was leidend voor ons bij de onderhandelingen? Dat was uiteraard óns verkiezingsprogramma. Dat is ook de reden dat we door onderhandelden toen de SGP door de PvdA werd uitgesloten van coalitiedeelname vanwege het vrouwenstandpunt van die partij. In ons partijprogramma vormt de positie van de vrouw geen enkel discussiepunt. Daarom vonden wij het niet nodig om solidair met de SGP te zijn en de onderhandelingen af te breken.
Gaande de besprekingen werd het ons duidelijk dat óns verkiezingsprogramma zeer herkenbaar terugkwam in het coalitieakkoord en dat van ons op geen enkel voor ons principieel punt concessies verlangd werden.
We zijn dan ook zeer blij met onze wethoudersportefeuille.
Intussen is duidelijk geworden dat de SGP actief bezig is geweest met het vinden van alternatieven voor de vanavond aangetreden coalitie. In deze alternatieven was er geen plaats voor de ChristenUnie.
Des te blijer zijn we met onze wethoudersportefeuille. De terreinen van sociale zaken, werkgelegenheid en zorg liggen ons dicht aan het hart. We hopen mét wethouder de komende jaren veel werk te verrichten op die terreinen.
Voorzitter, we zien met vertrouwen de toekomst tegemoet. Ons vertrouwen vindt haar basis in onze overtuiging en onze overtuiging is geworteld in het geloof in de opgestane Heer."

Reacties op 'Raadsbijdrage 18 april 2006 "Terugblik coalitieonderhandelingen"'