Raadsbijdrage 15-12-2008 "Uittreding Drechtwerk"

Drechtwerklogodinsdag 06 januari 2009 22:35

Bij eerdere discussies over dit onderwerp heb ik al eens gezegd wie A zegt moet ook B durven zeggen. En vanavond moeten we naar het oordeel van de ChristenUnie zeggen: wie B heeft gezegd ,en dat hebben we, moet ook C zeggen.
Na dit cryptische begin, nu naar de inhoud. Er ligt een voorstel van het college om per 1 januari a.s de gemeenschappelijke regeling met Drechtwerk te beëindigen.
We hebben daar, ik denk raadsbreed, in het afgelopen jaar in overleg met het college naar toegewerkt en het college ook het mandaat gegeven de onderhandelingen met Drechtwerk aan te gaan. Formeel zou de mogelijkheid van uittreding pas op 1 januari 2011 zijn. Een vraag tussendoor  hierbij is, wat heeft het Drechtwerkbestuur doen besluiten akkoord te gaan met 2 jaar eerder ? heeft dit tot een hogere uittredingsvergoeding geleid en zo ja hoeveel ?
Dat het bij deze onderhandelingen over veel geld zou gaan en dat het Ridderkerk ook veel geld zou gaan kosten wisten we toen we begin juli van dit jaar het college het groene licht gaven voor de onderhandelingen. Bedragen van 4 a 5 mio. werden genoemd door Deloite ,waarbij ook direct de aantekening bij werd gemaakt van discutabele uitgangspunten welke gehanteerd werden door het Drechtwerk bestuur.
Nu ligt er een voorstel waar Ridderkerk ca. € 3.2 mio moet betalen. De hoogte van het bedrag verraste ons niet in negatieve zin. Ten opzichte van de bedragen die ook genoemd werden als mogelijke afkoopsom is € 3.2 mio een “ meevaller “ .
Goed onderhandelingsresultaat zou je dan zeggen. Had het mogelijk nog lager kunnen worden, als de door mij bepleite onderhandelaar van Deloite mee aan tafel had gezeten ? Ik en niemand hier in deze zaal kan daar met zekerheid iets over zeggen, want het is niet gebeurd. Want eerlijk is eerlijk ,de onderhandelings positie van de partijen die uit wilden treden was natuurlijk niet sterk. Het Drechtwerk bestuur stond veel sterker ,en had kunnen vasthouden aan de formele uittredingsdatum met de daarbij behorende bedragen.
Maar voorzitter dat neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er geen vertegenwoordiger van Deloite mee aan tafel heeft gezeten en ik vind het ook een gemiste kans.
In mijn juli bijdrage heb ik een dringend beroep op u gedaan de rekenmeesters van Deloite er bij te betrekken. Dat was niet voor niets. Ik deed u die suggestie omdat het  1. ging om forse bedragen en 2. achteraf  de discussies te voorkomen of er voldoende deskundigheid aan tafel heeft gezeten.

Wat mij betreft genoeg hierover. € 3.2 mio is het geworden. Veel geld, maar van ons krijgt u toch een compliment voor het totale eindresultaat. Gezien het vele extra geld wat er de afgelopen jaren richting Drechtwerk is gegaan en ook de grote twijfels die er zijn naar de nabije toekomst wat Drechtwerk organisatie betreft en de grote financiele risico’s die er nog steeds boven hangen denk ik dat we tevreden mogen zijn met dit resultaat. De ChristenUnie is het in iedergeval wel. Wij willen er nu definitief een streep onder zetten en dat we ons nu weer kunnen gaan richten op de inhoud van de sociale werkvoorziening.
Want er is de laatste jaren teveel tijd, enegie en geld gaan zitten in verkeerde dingen.
Nu ons richten op de echte zorgpunten in onze samenleving en daar hebben we onze handen al vol aan .

Dank u.

Cor Louter