Raadsbijdrage 29 juni 2006 "Kadernota voor programmabegroting 2007-2010"

Raadszaalwoensdag 05 juli 2006 22:00

In de vergadering heeft de ChristenUnie haar wensen met betrekking tot de 78 onderdelen/wensen kenbaar gemaakt. Alle partijen hebben al van te voren hun voorkeuren aan elkaar aangegeven zodat over een groot aantal punten geen discussie meer nodig was. Hier volgt de bijdrage:

Agendapunt 7: Kadernota voor programmabegroting 2007-2010

De fractie van de Christenunie is content met de speerpunten Jeugd en Samenleven die in de kadernota zo nadrukkelijke naar voren komen. Wij vinden het noodzakelijk om in jeugd te investeren. Zowel in de periode waarin het opvoeden centraal staat, waarbij ouders van nu zeker een steun in de rug kunnen gebruiken, als in de periode waarin jeugd de middelbare school verlaat en gaat kiezen voor werk of vervolgopleiding. Ook dan is het zeer gewenst dat er bij mogelijke uitval voorzieningen zijn om dat te voorkomen. Het streven om alle jongeren die van school zijn aan het werk te krijgen steunen we van harte. De buurtsportlocaties kunnen op brede steun rekenen. Hierbij willen we meegeven dat er in Drievliet al een jaar of vier over gesproken wordt en dat het nu weer in de knel kan komen door de revitalisatie van het Vlietplein en omgeving en de mogelijke aanleg van de tram+. We willen vanuit de ChristenUnie dan ook ter overweging mee geven om na te gaan of een tijdelijke voorziening gerealiseerd kan worden. Immers er is een stevige druk op de voorzieningen in de wijk waarbij, zoals in het geval van het speelterrein achter de Rietvink zelfs een verblijfsverbod voor bepaalde uren is ingesteld omdat de overlast voor de buurt te veel is. De tijdelijke buurtsportlocatie is later om te zetten in een permanente voorziening.

We hebben bij diverse onderwerpen een prioriteit ingevuld. Daarnaast ook in een groot aantal gevallen een ‘wenselijk, mits er geld is’. Hierbij gaan we ervan uit dat het college prima in staat is om zelf prioriteiten aan te geven.

Bij punt 18 IHP (Integraal Huisvesting Plan) wil ik het signaal van de korfbalvereniging Bolnes nog eens onder de aandacht brengen met betrekking tot hun wens tot de bouw van een sporthal op sportpark Bolnes vanwege het tekort aan zaalruimte.

Bij punt 48 st Jorissttraat willen we meegeven dat het ongewenst is om een straat af te sluiten die zo belangrijk is. Er komen meer in plaats van minder problemen. Er zijn meer redenen om het niet te doen dan om het wel te doen. Winkeliers in het centrum en op de Ringdijk zijn er tegen. Bewoners uit de Jan Luykenstraat, Burg de  Gaaijfortmanstraat en de Kerkweg zijn er op tegen vanwege de toename van verkeer in die straten. Het blijft de zelfde uitstoot in Ridderkerk. Laat het college komen met een integraal verkeersplan voor het centrum. Alleen de st. Jorisstraat afsluiten is het verschuiven van het probleem.

Bij 62. Renovatie Kuyperschool:
Het jeugdbeleid is leidend voor onze W van wens. Als het uit elkaar gehaald was dan hadden we aan het jeugdbeleid een P van prioriteit gegeven. Gezien ons stemgedrag in het verleden heeft het behoud van de Kuyperschool geen prioriteit gehad maar nu er een democratische beslissing ligt om de Kuyperschool overeind te houden kunnen we daar mee leven.

In het algemene financiële beleidskader bij de begroting kunnen wij ons vinden.

Tot slot, Het item samenleven vinden we niet alleen speerpunt van beleid maar we zien het vooral  als een opdracht voor ons allemaal! We hebben met elkaar verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van deze maatschappij. Een samenleving die veelvormig en veelkleurig is. Een samenleving waar wel ongewenst gedrag bestaat (dat we dan met elkaar kunnen aanpakken) maar waar geen ongewenste personen bestaan! Iedereen die aan zo’n samenleving mee wil bouwen kan op onze steun rekenen.

------
Verder hebben we op deze vergadering ingestemd met het voorstel over het aangaan van een samenwerkingsverband met de gemeente Albrandswaard op het terrein van Sociale Zaken. Dat gaat in per 1 januari 2007. De bedoeling is dat er efficiënter gewerkt gaat worden. Barendrecht is er op dit moment (nog) niet bij betrokken. Dat kan in de toekomst ook mogelijk worden.

Dit was de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie. De maanden na de verkiezingen waren hectisch maar met 3 raadsleden een wethouder en een 6 tal bijzondere ondersteuners bij de fractie en een uitstekende beheerder van onze website was het tot nu toe een mooie ervaring.

Reacties op 'Raadsbijdrage 29 juni 2006 "Kadernota voor programmabegroting 2007-2010"'