Berichten over Raadsbijdrage

Robert_rond_300.png Erna_rond_300.png
    Door Robert Kooijman, Erna de Wolff op 5 november 2020

Algemene beschouwingen 2020

Aandacht voor wat echt telt

2020 zou het jaar worden van 75 jaar vrijheid. Maar die mijlpaal is grotendeels overschaduwd door de coronacrisis. En toch horen we - in de crisis van nu - ook nog de gesprekken over de crisis van toen. De verhalen van verlies en honger. Van stress en verdriet. Maar wat vooral bleef hangen, waren de verhalen van kracht en trouw: kracht om door te gaan en trouw te blijven aan idealen. Mensen die er voor elkaar willen zijn en samen vechten voor betere tijden. Die verhalen maakten diepe indruk en krijgen - in dit bewogen jaar - nieuwe betekenis. Omdat ze ons laten zien wat hoop is. En ons wijzen op wat echt telt.

Met die verhalen in ons achterhoofd zoeken we ook nu naar richting voor Ridderkerk. Waar brengen we hoop? Waar is meer aandacht nodig voor wat echt telt?

2. Tekening Deelgebied 1-1.jpg
    Door Robert Kooijman op 25 september 2020

Raadsbijdrage: herinrichting deelgebied 1 centrum

Ja, het voorstel voor herinrichting van het centrum deelgebied 1. We hebben er niet echt naar uitgekeken. Maar dat is echt alleen maar omdat we daar uberhaupt niet de tijd voor hadden. Net voor het zomerreces hebben we het ontwikkelperspectief centrum vastgesteld. En dus nu al de eerste uitwerking. Het tempo zit er goed in bij dit college. En dat is ook belangrijk, juist ook nu blíjven investeren in ons centrum, voor zowel onze ondernemers als ook onze inwoners. Zij krijgen met dit voorstel een mooie entree van ons winkelgebied vanaf de noordwestzijde van ons centrum.

Labels:

3. Groenvisie.jpg
    Door Robert Kooijman op 24 juli 2020

Raadsbijdrage: Groenvisie

Op 7 juli spraken we in de raad over de groenvisie. Onder leiding van wethouder Meij is de afgelopen periode gewerkt aan een visie, waarin een grote ambitie is opgenomen voor wat betreft het groen in onze gemeente. Dit college heeft het doel gesteld om de groenste gemeente te worden van het eiland IJsselmonde. Daar ligt dan een grote, maar mooie uitdaging!

4. Ridderkerkcentrum.jpg
    Door Robert Kooijman op 14 juli 2020

Raadsbijdrage: Ontwikkelperspectief centrum

Op 2 juli stond onder andere het ontwikkelperspectief centrum op de agenda. In dit plan, dat gezamenlijk met winkeliers en de eigenaren van de winkelpanden is opgesteld, wordt in een aantal fasen mogelijke verbeteringen voor ons centrum aangegeven. En dat is hard nodig.

Labels:

5. mobiliteitsplan2.jpg
    Door Robert Kooijman op 10 juli 2020

Raadsbijdrage: Mobiliteitsplan

Als ChristenUnie zijn we al jaren bezig om meer aandacht te vragen voor andere vervoerswijzen dan de auto. In Ridderkerk nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Op zich ook niet zo vreemd, gezien de ligging (omringt door snelwegen) en de beperkte mogelijkheden qua openbaar vervoer.