Voorzitter,
Het duurt gelukkig nog even voordat ik 50 ben. Maar vaak wordt rond die mijlpaal gezegd: 50 is het nieuwe 30. Maar in het verkeer is het andersom: 30 is het nieuwe 50. En dat gaat ook bij de Rijnsingel gebeuren wat ons betreft!
De ChristenUnie kan zich helemaal vinden in dit raadsvoorstel. Het wordt hoog tijd dat er echt een sterke verbetering komt van de Rijnsingel.
Bij de voorbereiding op dit debat dacht ik terug aan een LinkedIn bijdrage over autobezit van onze nationale fietsprofessor Marco Te Brömmelstroet, een aantal weken terug. Wie deze professor van de UvA al wat langer volgt of kent, weet dat dit stukje prikkelend is bedoeld.
Hij begint zijn bijdrage als volgt: “Na jarenlang #AutoDelen overweeg ik om een #EigenAuto te kopen. Maar voordat ik besluit, heb ik 'n paar vragen om te bevestigen dat dit de juiste oplossing is.
Op donderdag 14 december is in de raad vastgesteld dat er in Ridderkerk een nieuwe burgeradviesraad voor het sociaal domein komt. In een burgeradviesraad zitten Ridderkerkers die de burgemeester en de wethouders gevraagd en ongevraagd advies geven over alles wat er in Ridderkerk speelt rondom het sociaal domein. Denk bijvoorbeeld aan nieuw beleid rondom het doelgroepenvervoer of nieuw beleid rondom minima.
Het is belangrijk dat de burgemeester en wethouders goed op de hoogte te zijn van de ervaringen van inwoners. Voelen mensen zich gehoord, ervaren zij hulp en steun, en hebben ze deze ook makkelijk kunnen vinden? Of hebben mensen zelf zeggenschap gehad bij het opstellen van hun plan van aanpak? Kortom: komt het beleid dat is bedacht overeen met de werkelijkheid? Een jaarlijkse enquête biedt daarvoor onvoldoende informatie. Vandaar dat de ChristenUnie het belangrijk vindt dat er een goed werkende burgeradviesraad is.
Voorzitter,
Ik neem u graag even mee naar het jaar 2025. Ergens in maart, in een ruime vergaderkamer in Ridderkerk. Aan tafel zitten mensen van een drietal organisaties. Het blijken mensen te zijn van huurdersvereniging Progressie, een aantal mensen van Wooncompas en van de gemeente Ridderkerk. Na even meeluisteren komen we erachter dat deze mensen dit overleg het ‘driehoeksoverleg’ noemen, dat blijkbaar twee keer per jaar wordt gehouden. De onderlinge sfeer is goed, zo merken we al snel.
Bij iedereen op tafel ligt naast de agenda ook een rapportage. De monitor. We begrijpen dat dit document recent is opgesteld door mensen van Wooncompas en de gemeente. De aanwezigen zijn precies aangekomen bij het agendapunt waar deze monitor wordt besproken. Laten we even meeluisteren, met wat ze te vertellen hebben.
In de korte tijd die we in deze termijn hebben gekregen, kan ik slechts een aantal onderwerpen uit onze algemene beschouwingen noemen. Voor het volledige verhaal verwijs ik graag naar onze schriftelijke algemene beschouwingen, die u allen reeds heeft kunnen lezen.
Ik wil beginnen bij de BAR-organisatie. Ook al kijken we liever vooruit dan achteruit, een stukje realiteit in het schetsen van de huidige situatie is vandaag ook van belang. En dan zien we dat de reorganisatie dit jaar heel veel tijd en energie heeft weg geslurpt. Energie die we liever hadden gestopt in veel urgentere zaken, zoals bijvoorbeeld de uitwerking van de klimaatvisie (ik kom hier zo op terug). Veel kennis is het afgelopen jaar met het vertrek van ervaren krachten uit de organisatie weggegaan, en voor de medewerkers die bleven en voor hen die nu net binnenkomen is het nu best nog een rommelige tijd. We horen gelukkig dat veel van de overgebleven medewerkers graag voor de gemeente Ridderkerk blijven werken. Daar zijn we uiteraard blij om!
Het jaar 2023 is alweer bijna voorbij. Het jaar waarin afscheid werd genomen van de BAR-organisatie, en het raamwerk voor de nieuwe Ridderkerkse ambtelijke organisatie is opgetuigd. Vanaf 1 januari 2024 moet deze nieuwe organisatie gaan draaien.
Niet alleen lokaal zijn er organisatorische veranderingen in aantocht. Op 22 november mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezing. Wat wordt de nieuwe zetelverdeling straks? En belangrijker nog: gaan we nu echt een verandering krijgen in bestuurscultuur? En gaat er écht werk gemaakt worden op al die belangrijke thema’s als klimaat en energietransitie, de woningbouwopgave, de biodiversiteit, de bestaanszekerheid, goed openbaar vervoer en goede zorg?