Ruim zes jaar geleden begon ik als raadslid, omdat ik het belangrijk vond dat er mensen in de raad zitten die zich echt willen verdiepen in onderwerpen rondom zorg en welzijn en die opkomen voor de kwetsbare inwoners van Ridderkerk.
Die onderwerpen zijn misschien niet zo zichtbaar als een nieuw gebouw of een park, maar ze raken Ridderkerkers ergens in hun levensloop. Het zijn deze zaken die van een dorp een echte samenleving maken.
Op donderdag 14 december is in de raad vastgesteld dat er in Ridderkerk een nieuwe burgeradviesraad voor het sociaal domein komt. In een burgeradviesraad zitten Ridderkerkers die de burgemeester en de wethouders gevraagd en ongevraagd advies geven over alles wat er in Ridderkerk speelt rondom het sociaal domein. Denk bijvoorbeeld aan nieuw beleid rondom het doelgroepenvervoer of nieuw beleid rondom minima.
Het is belangrijk dat de burgemeester en wethouders goed op de hoogte te zijn van de ervaringen van inwoners. Voelen mensen zich gehoord, ervaren zij hulp en steun, en hebben ze deze ook makkelijk kunnen vinden? Of hebben mensen zelf zeggenschap gehad bij het opstellen van hun plan van aanpak? Kortom: komt het beleid dat is bedacht overeen met de werkelijkheid? Een jaarlijkse enquête biedt daarvoor onvoldoende informatie. Vandaar dat de ChristenUnie het belangrijk vindt dat er een goed werkende burgeradviesraad is.
Het jaar 2023 is alweer bijna voorbij. Het jaar waarin afscheid werd genomen van de BAR-organisatie, en het raamwerk voor de nieuwe Ridderkerkse ambtelijke organisatie is opgetuigd. Vanaf 1 januari 2024 moet deze nieuwe organisatie gaan draaien.
Niet alleen lokaal zijn er organisatorische veranderingen in aantocht. Op 22 november mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezing. Wat wordt de nieuwe zetelverdeling straks? En belangrijker nog: gaan we nu echt een verandering krijgen in bestuurscultuur? En gaat er écht werk gemaakt worden op al die belangrijke thema’s als klimaat en energietransitie, de woningbouwopgave, de biodiversiteit, de bestaanszekerheid, goed openbaar vervoer en goede zorg?
Een scheiding is een moeilijke en onzekere periode voor zowel ouders als kinderen. De gevolgen van een scheiding kunnen groot zijn en leiden tot jeugdzorg, schuldenproblematiek en gedwongen woningverkoop. Hoewel veel ouders erin slagen om tot goede oplossingen te komen, lukt dit niet altijd en ontstaan er complexe situaties vol ruzies. Daarom is het belangrijk dat de gemeente investeert in het voorkomen van scheidingen of het verminderen van de gevolgen ervan.
Achttien jaar. Eindelijk meer vrijheid en zelf beslissen over de toekomst. Eigen keuzes maken, uitproberen, vallen en weer opstaan. En als het toch allemaal niet lekker gaat, dan zijn er altijd nog ouders of familie die bijspringen. Tijd voor een feestje!
Niet alle jongeren zien uit naar dat feestje. Het zijn jongeren die zorg en begeleiding krijgen, meestal betaald via de jeugdwet. Vaak zijn het jongeren die in een begeleid wonen voorziening wonen, zij hebben in de maanden voor hun 18e verjaardag stress.
Eén op de vijf van de huishoudens in Nederland heeft het afgelopen jaar te maken gehad met geldproblemen. Het is een zin die je de afgelopen tijd vast vaker hebt gelezen. En misschien ook wel een zin waarvan je denkt: nou weten we het wel. Los het eens op.
Voor ik wat over een oplossingsrichting ga zeggen eerst nog wat feiten. Wist je dat gezonde mensen met moeilijk aflosbare schulden drie keer meer kans op psychische aandoeningen hebben dan mensen zonder geldzorgen. En dat mensen die al een psychische aandoening hadden voordat de schulden ontstonden, slechter herstellen.