Voorzitter,
Het duurt gelukkig nog even voordat ik 50 ben. Maar vaak wordt rond die mijlpaal gezegd: 50 is het nieuwe 30. Maar in het verkeer is het andersom: 30 is het nieuwe 50. En dat gaat ook bij de Rijnsingel gebeuren wat ons betreft!
De ChristenUnie kan zich helemaal vinden in dit raadsvoorstel. Het wordt hoog tijd dat er echt een sterke verbetering komt van de Rijnsingel. Het doel moet hier niet zijn om er nog meer auto’s overheen te jagen, maar om deze weg verkeersveiliger te maken en om de barrièrewerking sterk te verminderen. Voor een leefbaar Bolnes.
De GOW 30 weg is nieuw in Nederland, maar zal de komende jaren steeds meer zichtbaar gaan worden. En als ze het in Amsterdam al aandurven om de halve stad naar 30 te brengen, dan moeten wij dat in Ridderkerk toch ook wel aandurven?
Nog wel een kanttekening ten aanzien van de voorgestelde zoektocht naar alternatieve routes voor vrachtverkeer. Naar onze mening moeten we daar eerlijk over zijn. Veel alternatieven zijn er niet, de vrachtauto zal dus regelmatig nog gebruik moeten maken van de Rijnsingel. Wel nog weer een extra reden om de snelheid naar 30 te brengen, dat komt de verkeersveiligheid echt ten goede!
Mooi ook dat er toegewerkt wordt naar een fietsveilige onderdoorgang onder de Rijnsingel, nabij de Rotterdamseweg. Een belangrijke fietsroute voor schoolgaande kids en voor woonwerk verkeer. Kijk eens naar de mooie en veilige onderdoorgang bij IJsselmondseknoop. Daar maken vele fietsers dankbaar gebruik van. Wat daar ook opvalt, is dat daar meerdere onderdoorgangen zijn. In de commissie vroegen we de wethouder om eventuele consequenties voor een aanvullende onderdoorgang onder de Rotterdamseweg mee te nemen. Zo ontstaat er voor veel schoolgaande fietsers echt een veilige route naar school. En heeft dit college ook geen plannen met een verbeterd Reijerpark? Zou toch mooi zijn als er een veilige route vanuit de Doncksevelden naar het Reijerpark mogelijk wordt? Fijn dat de toezegging er kwam om deze extra tunnel mee te nemen in de onderzoeken naar de financiële en ruimtelijke consequenties hiervan.
Voorzitter, we zijn erg benieuwd naar de planning van de vervolgstappen. Ook voor de inwoners van Bolnes, zij zullen graag willen weten wanneer de plannen, al dan niet gedoseerd, daadwerkelijk worden gerealiseerd. Kan de wethouder daar al iets over zeggen?
Robert Kooijman