Het is geen kampioenschap “welke politieke partij is het meest verkeersveilig”. Ik ga ervan uit dat we allemaal vinden dat verkeersveiligheid op één moet staan. Maar over de invulling daarvan, daarover zouden we nog wel kunnen verschillen. Dat bleek ook al wel in de commissie. Burger op 1 en VVD ergeren zich aan fietsers die zich niet aan de regels houden. Terwijl onze bril juist vooral gericht is op de auto. Voertuigen die steeds groter, en daarmee ook gevaarlijker worden voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
In het boek ‘Het recht van de snelste’ van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet (de wethouder refereert er ook naar in zijn voorwoord) is te lezen dat de straat gedurende een reeks van jaren steeds meer het domein van de automobilist is geworden. De sterkste verkeersdeelnemer heeft steeds meer macht gekregen. De auteurs zijn verontwaardigd over verkeersveiligheidscampagnes die zich eenzijdig richten op gedrag van fietsers en voetgangers. Hun conclusie: “Als de auto nu zou worden uitgevonden, dan zou die nooit de weg op mogen: stel je voor, een machine die duizenden mensen per dag doodmaakt in de wereld, een oorzaak is van long-, hart- en vaatziekten en meer dan de helft van de publieke ruimte in de stad nodig heeft om te kunnen functioneren.” Dat zet toch wel aan het denken…
Maar hebben we als ChristenUnie dan helemaal geen oog voor de asociale fietsers? Zeker wel. En ook daar moet aandacht voor zijn. Zet je licht aan, houd je aan de verkeersregels enzovoorts. Maar de overheid is er allereerst om de kwetsbaren te beschermen. Dat doen we enerzijds door ze goed te informeren via bijvoorbeeld campagnes, maar vooral ook door het gevaar te beperken.
En daarom moeten oversteken veiliger, moet de snelheid van autoverkeer omlaag. Daarom moeten we ruime fietspaden maken (zonder paaltjes!) op plekken waar het verkeer moet doorstromen. Maken we fietsstraten waar die doorstroming minder belangrijk is, moeten we automobilisten dwingen om langzaam een rotonde te benaderen en moeten we zorgen voor goede zichtlijnen.
Bij dit alles moeten we vooral risicogestuurd werken, en niet reactief. Want dan is het voor tenminste 1 slachtoffer al te laat.
Voorzitter, het is goed dat er ook in Ridderkerk een punt gemaakt wordt van 0. Doel is 0 verkeersslachtoffers. Wij zetten daar graag onze handtekening onder.
Nog één opmerking tot slot: we zien uit naar de toegezegde Raadsinformatiebrief, die als antwoord werd gegeven op de vraag van Partij 18Plus. Het inzetten van de snelheidsmeterspaarpot. Samen met onder andere Leefbaar Ridderkerk hebben we deze motie ingediend. Het wachten was op de uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid. Maar helaas heeft deze positieve campagne nog geen plek gekregen in het eindrapport. Inmiddels hebben we deze week alsnog een Raadsinformatiebrief hierover ontvangen. We hopen dat de pilot succesvol zal zijn, en dat het college vanzelf naar de raad komt om hier extra budget voor te vragen.