Jaren ging ik dagelijks met de bus naar mijn werk. Ik deed dat al in de tijd van de TV-serie ‘Toen Was Geluk Heel Gewoon’ (voor de kenners: Jaap Kooiman is overigens geen familie van mij). Sinds 2020 is de situatie wel veranderd. Mijn reisafstand woon-werkverkeer is tegenwoordig niet meer dan zo’n 10 meter, gerekend vanaf de ontbijttafel. En zo is het op dit moment helaas voor veel Ridderkerkers.
Dan zou nu de vraag gesteld kunnen worden: waar hebben we het dan eigenlijk vanavond over? Doorstromingsverbeteringen voor de bus? Is dat nu wel nodig?
Wij vinden van wel, om een aantal redenen. Om te beginnen: een besluit nu, betekent niet dat morgen de infrastructuur is aangepast. De uitvoering van fase 1 duurt tot 2025. Laten we hopen dat we dan de pandemie toch al enige jaren achter de rug hebben. Willen we de HOV-bus een goed alternatief laten zijn van de auto, dan moeten we daarin nu ook echt investeren. Regeren is vooruitzien. En met de nu aanwezige forse subsidiemogelijkheid wordt het ook in financieel opzicht aantrekkelijk.
En voor wie doen we het allemaal? Een van de insprekers bij de commissie was bang dat we dit zouden doen ‘voor de MRDH’, terwijl wij raadsleden er toch voor onze inwoners zitten? Maar natuurlijk zijn we er voor onze inwoners! En we hopen dat ze straks meer gebruik gaan maken van de HOV-bus.
Ik wil nog een paar inhoudelijke opmerkingen maken over de uitvoering:
Tot slot ook nog een opmerking over de fasering. We stellen vanavond alleen de faseringsplanning en het budget voor fase 1 vast. In de commissie werd al duidelijk dat fase 2 (aanpassingen bij de Vlietlaan) eigenlijk niet eerder dan 2035 eventueel in beeld zullen komen. Goed om daar ook helder over te zijn richting onze inwoners. En maak ook duidelijk voor onze inwoners wat de voorgestelde maatregelen in fase 1 zijn. Dat is dus géén complete busbaan en heel veel extra asfalt door Ridderkerk, maar op een aantal plekken een mogelijkheid voor de bus om wachtende auto’s te passeren. In de commissie deden we al de suggestie om ook een speciale projectpagina in te richten op de gemeentelijke website. Wat daarin handig is, laat ik graag aan het college over.
We zullen instemmen met het voorstel. Het klopt verder als een bus!