Voorzitter,
Ja, een onverwacht agendapunt op deze agenda. Maar wel noodzakelijk om met elkaar het debat te voeren over het plotselinge vertrek van wethouder Meij.
Want dé vraag die nu bij velen speelt is: wat is er nu precies aan de hand binnen de coalitie? Hoe was en is de onderlinge samenwerking? De samenwerking binnen het college? Maar ook tussen college en coalitiepartijen, en tussen wethouders en hun eigen achterban? En wat betekent dit voor de bestuurbaarheid van Ridderkerk? Het roer lijkt compleet losgeschoten te zijn. Dat merkten we vanavond al in het debat over het bestemmingsplan ’t Ronde Sant, en is zeker ook zichtbaar geworden toen wethouder Meij zich genoodzaakt voelde om op te stappen, toen hem bleek dat vanuit de coalitiepartijen, en zelfs ook vanuit zijn eigen CDA, geen enkele steun voor zijn plan was.
Voorzitter,
Of het een debat gaat worden weet ik niet, maar de ChristenUnie wilde wel graag een reactie geven op dit voorstel. Het zou goed zijn geweest wanneer het college helder in dit raadsvoorstel had omschreven waarom beleidsindicatoren belangrijk zijn. In plaats daarvan wordt door het college vooral aangegeven dat het een ‘moetje’ is, enerzijds vanuit BBV (die indicatoren blijven uiteraard bestaan), en anderzijds omdat de raad het in 2016 heeft gevraagd. En die laatste categorie wil het college nu graag schrappen. De argumenten daartoe zijn:
Voorzitter,
Het duurt gelukkig nog even voordat ik 50 ben. Maar vaak wordt rond die mijlpaal gezegd: 50 is het nieuwe 30. Maar in het verkeer is het andersom: 30 is het nieuwe 50. En dat gaat ook bij de Rijnsingel gebeuren wat ons betreft!
De ChristenUnie kan zich helemaal vinden in dit raadsvoorstel. Het wordt hoog tijd dat er echt een sterke verbetering komt van de Rijnsingel.
Bij de voorbereiding op dit debat dacht ik terug aan een LinkedIn bijdrage over autobezit van onze nationale fietsprofessor Marco Te Brömmelstroet, een aantal weken terug. Wie deze professor van de UvA al wat langer volgt of kent, weet dat dit stukje prikkelend is bedoeld.
Hij begint zijn bijdrage als volgt: “Na jarenlang #AutoDelen overweeg ik om een #EigenAuto te kopen. Maar voordat ik besluit, heb ik 'n paar vragen om te bevestigen dat dit de juiste oplossing is.
Voorzitter,
Ik neem u graag even mee naar het jaar 2025. Ergens in maart, in een ruime vergaderkamer in Ridderkerk. Aan tafel zitten mensen van een drietal organisaties. Het blijken mensen te zijn van huurdersvereniging Progressie, een aantal mensen van Wooncompas en van de gemeente Ridderkerk. Na even meeluisteren komen we erachter dat deze mensen dit overleg het ‘driehoeksoverleg’ noemen, dat blijkbaar twee keer per jaar wordt gehouden. De onderlinge sfeer is goed, zo merken we al snel.
Bij iedereen op tafel ligt naast de agenda ook een rapportage. De monitor. We begrijpen dat dit document recent is opgesteld door mensen van Wooncompas en de gemeente. De aanwezigen zijn precies aangekomen bij het agendapunt waar deze monitor wordt besproken. Laten we even meeluisteren, met wat ze te vertellen hebben.
In de korte tijd die we in deze termijn hebben gekregen, kan ik slechts een aantal onderwerpen uit onze algemene beschouwingen noemen. Voor het volledige verhaal verwijs ik graag naar onze schriftelijke algemene beschouwingen, die u allen reeds heeft kunnen lezen.
Ik wil beginnen bij de BAR-organisatie. Ook al kijken we liever vooruit dan achteruit, een stukje realiteit in het schetsen van de huidige situatie is vandaag ook van belang. En dan zien we dat de reorganisatie dit jaar heel veel tijd en energie heeft weg geslurpt. Energie die we liever hadden gestopt in veel urgentere zaken, zoals bijvoorbeeld de uitwerking van de klimaatvisie (ik kom hier zo op terug). Veel kennis is het afgelopen jaar met het vertrek van ervaren krachten uit de organisatie weggegaan, en voor de medewerkers die bleven en voor hen die nu net binnenkomen is het nu best nog een rommelige tijd. We horen gelukkig dat veel van de overgebleven medewerkers graag voor de gemeente Ridderkerk blijven werken. Daar zijn we uiteraard blij om!