U heeft ze misschien al zien rijden, de bussen van de Haarsgroep. Vanaf 1 augustus verzorgen zij het WMO vervoer in Ridderkerk.
Voorzitter,
Vandaag nemen we kennis van de kaderbrief. Graag wil ik de voor de ChristenUnie belangrijke accenten belichten. Ik doe dat door items bij langs te lopen die komende jaren een belangrijke plaats blijven innemen in het beleid en begroting.
Geachte voorzitter,
In Ridderkerk is het tijd om een nieuw contract af te sluiten voor het doelgroepenvervoer. Er is een aanbesteding gegund. Dit lukte helaas niet budgetneutraal. Er is ruim 7,5 ton extra nodig. Dat is bijna de helft meer dan we voorgaande jaren hebben uitgegeven. Beloofd wordt dat vervoer en klantcontacten hoge kwaliteit gaat kennen en dat er efficiënt en duurzaam gewerkt gaat worden. En daar zit nu precies het punt waar wij als ChristenUnie zorgen hebben. Want alhoewel we horen dat er in dit huis weinig klachten door komen, bereiken ons signalen dat er wel degelijk heel nare situaties zijn. Vanavond hebben we al veel voorbeelden gehoord. Er staan jonge kinderen met een handicap te wachten op de bus die niet komt, een mevrouw die meer dan 2 uur in de bus zit voor een ritje wat normaliter in 15 minuten kan worden gereden, een bus zonder kinderzitje voor een klein kind dat vervoerd moet worden etc. Dat kan echt niet.
Geachte voorzitter,
Voor ons ligt een nieuwe verordening jeugdhulp. Een verordening die de zorgprofessionals in Ridderkerk gaat helpen in hun werk. Met deze verordening worden zij gesteund in hun professionele keuzes. Keuzes die nooit makkelijk gemaakt worden. Omdat er ingewikkelde dilemma’s zijn.
We gaan een visie ontwikkelen. Het blijft een zin die voor beweging zorgt. In bedrijven, bij gemeentes maar ook in de politiek. De ene keer vind men dat er teveel wordt gepraat, de andere keer te weinig.
Vol verwachting klopt ons hart…