Mobiliteit
Waar staat de ChristenUnie voor?
Fietsen is milieuvriendelijk en gezond. Wij willen graag dat de fiets het belangrijkste vervoermiddel in Ridderkerk wordt. Voetganger en fietser horen in de wijk en de auto is er te gast. We stimuleren het fietsen door fietsers nog betere voorzieningen te bieden. Wij zijn voor de aanleg van fietsstraten en fietshighways, goede verlichting, geasfalteerde in plaats van betegelde fietspaden en minder paaltjes, drempels. Ook vinden we goede bewegwijzering en het creëren van veilige stallingsmogelijkheden bij bushaltes en voorzieningen belangrijk.
Op het gebied van openbaar vervoer zetten we in op het realiseren van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Deze HOV-bussen zorgen voor een snelle en frequente verbinding tussen Ridderkerk en Rotterdam (Zuidplein en Kralingse Zoom), en is allereerst bedoeld voor de forens en de student.
Daarnaast blijft het van belang om ook de wijken van Ridderkerk te ontsluiten met bussen. We merken wel dat dat vanwege de beperkte aantallen reizigers en de toenemende kosten dit steeds verder onder druk staat.
We willen goede voorzieningen voor voor- en natransport bij de Fast Ferry. Zodat dit ook een aantrekkelijk alternatief wordt voor steeds meer reizigers.
We stimuleren elektrisch rijden, daarmee maken we ook de luchtkwaliteit van onze eigen omgeving beter. Bij alle wegontwerpen willen we dat onze 8 en 80-jarige inwoner als uitgangspunt wordt genomen. Zo maken we Ridderkerk toekomstbestendig en verkeersveilig, voor jong en oud.
In het in 2020 vastgestelde Mobiliteitsplan wordt vooral ingezet op meer ruimte voor fiets en voetganger. Daarmee hebben we een belangrijke stap gezet om het voor fietsers in Ridderkerk prettiger te maken. Ook in het ontwikkelperspectief Centrum is nadrukkelijk aandacht voor de fiets opgenomen. Ruime stallingen en prettige routes naar en om het centrum. Bij alle ruimtelijke plannen hebben we goed gelet op de fietspaden. Dankzij deze focus ligt er nu een mooi tijdelijk fietspad langs de bouwlocatie Driehoek het Zand (de bouwer had eerst het fietspad binnen de afzetting gezet, en fietsers moesten maar omrijden). En komt er een voorstel naar de raad om ook het fietspad langs de Donkerslootweg in twee richtingen aan te leggen.
Dit willen wij:
- Meer stallingsmogelijkheden voor fietsers.
- Verbetering van de fietsroutes rond en naar het centrum verbeteren.
- Inwoners betrekken bij het inzichtelijk maken van knelpunten.
- Focus op voetgangers bij (her)inrichting van buurten en kruispunten.
- Zo snel mogelijk actie op de bekende onveilige plekken.