Raadsbijdrage 26 november 2015 "Milieu en duurzaamheidsprogramma 2016 -2020"

duurzaamheidmaandag 30 november 2015 22:36

Het Milieu en duurzaamheidsprogramma 2016 -2020 ziet er goed uit. De doelenboom maakt het programma helder en overzichtelijk. De ambitie van Ridderkerk is hoog. De ChristenUnie kan zich hier goed in vinden.

Voor de ChristenUnie zijn de stappen op het gebied van duurzaamheid en milieu een noodzaak en kan de uitvoering niet snel genoeg gaan. Ook landelijk wordt gepleit voor versnelling, vooral op het gebied van energiebesparing is intensivering nodig om de doelstelling uit het SER-energieakkoord te halen. (NEV nieuwe energie verkenning 2015) Het bereiken van de doelstellingen in Ridderkerk blijft onze zorg.

We spreken af om elk jaar het milieu en duurzaamheid programma te evalueren middels de voortgangsrapportages. Daarvan zal de ChristenUnie dan ook gedreven en gemotiveerd gebruik maken om de ambities en de hoofddoelstellingen te volgen en te controleren.

Op basis van die jaarlijkse evaluatie is het onze wens om wanneer nodig bij te sturen. Een vraag aan de wethouder: Welke middelen gaat u inzetten om bij het achterblijven van de gewenste resultaten bij te sturen op de acties en producten?

Is er, en dat vraag ik ook aan de raad, de mogelijkheid om extra geld in te zetten van bijvoorbeeld het overschot in onze algemene reserve, als blijkt dat de ambities op basis van de resultaten niet worden gehaald? Heeft u dat ervoor over? De kernvraag is, hoe ver gaat onze ambitie?

Bij een proactieve houding naar een duurzame leefomgeving past wat ons betreft een goede informatievoorziening. We zien graag dat u het onderwerp “duurzaamheid” net als “werk en zorg” een plekje op de homepage van Ridderkerk geeft. De informatie staat nu verstopt.

Voorzitter ik twijfel niet aan de werklust van de wethouder als het gaat om het behalen van de doelstellingen op het gebied van milieu en duurzaamheid. In de commissie werd de wethouder erop gewezen dat hij, gezien de stand van zaken op dit moment, er nog hard voor zal moeten werken. Maar zo is het niet. We zullen er samen hard voor moeten gaan werken. Het succes ligt niet alleen aan de inzet van de wethouder maar bij alle inwoners van Ridderkerk. Dan staan we sterk.

In de afgelopen week hadden we te maken het klimaatalarm. Hoogleraren die vinden dat alle kolencentrales moeten sluiten. De VNG Energietop die een versnelling wil bij de uitvoering van het SER-energieakkoord. Landelijke politieke partijen die een klimaatwet voorstellen. En volgende week start alweer de klimaattop in Parijs.

Het onderwerp leeft als nooit tevoren. Wellicht zijn inzet en initiatieven ook politiek gekleurd, maar dat is niet erg. Het doel is daar te belangrijk voor. Ik spreek de hoop uit dat we samen en met alle inwoners onze ambities uit het Milieu en duurzaamheidsprogramma zullen bereiken!

Dank u voorzitter, Tjalke Alkema