Openbaar Vervoer
Waar staat de ChristenUnie voor?
Te weinig mensen maken nog frequent gebruik van het openbaar vervoer. Het is ook niet eenvoudig om extra openbaar vervoer te realiseren. Het openbaar vervoer in Nederland is op enkele uitzonderingen na niet rendabel te maken, er moet dus altijd overheidsgeld bij. Toch blijft het een belangrijke rol van de overheid om te zorgen voor goed openbaar vervoer. Voor hen die geen auto hebben (bewust of noodgedwongen). We pleiten voor een zo optimaal mogelijk netwerk, rekening houdend met de beschikbare middelen. Op dit moment zetten we in op een aantal Hoogwaardige Openbaar Vervoer buslijnen. Door deze snelle busverbindingen met hoge frequentie, hopen we dat veel forenzen en studenten hiervan gebruik zullen maken.
We letten ook goed op de blijvende aanwezigheid van ontsluitende buslijnen in alle wijken. Hoewel dat gezien de beperkte aantallen reizigers en de beperkte financiële middelen vanuit het Rijk echt onder druk kan komen staan.
Na jarenlang ‘getouwtrek’ over de reservering voor een tramlijn, hebben we deze raadsperiode eindelijk weer een stap vooruit kunnen zetten op het gebied van openbaar vervoer. Door die tramdiscussie is er jarenlang maar weinig verbetert op dit punt. In juli 2020 is de HOV-visie vastgesteld, waardoor we met veel financiële hulp vanuit de MRDH een tweetal buslijnen kunnen opwaarderen.
Dit willen wij:
- De inpassing van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) vraagt op enkele punten nog genoeg uitwerkingsvragen. Hoe zorgen we dat bussen snel een kruispunt kunnen passeren, zonder dat het voor andere verkeersdeelnemers (fiets, voetganger) onveiliger wordt. We zullen samen met inwoners zorgen voor een goede en veilige inrichting hiervan.
- De buurtbus is inmiddels onmisbaar in Ridderkerk. En na 2 buslijnen komt er nog een 3e bij. We willen dat onze inwoners hier ook goed van gebruik kunnen maken, zeker ook op de verbinding tussen station Barendrecht en Rotterdam Lombardijen / Maasstadziekenhuis.
- Er komen goede en voldoende stallingsmogelijkheden voor de fiets en er komt een onderzoek naar de mogelijkheid voor deelfietsen.
- Het openbaar vervoer moet goed toegankelijk zijn voor al onze inwoners, we zorgen voor goede (halte)voorzieningen.