Wat is het aantal laadpalen in onze gemeente en hoeveel hebben we nodig? Gaan de laadpalen ten koste van parkeerplekken en wat is het voordeel van een netwerk aan laadpalen? We vroegen het Marten Japenga van de ChristenUnie, indiener van de eerste moties over het plaatsen van de eerste publieke laadpalen in Ridderkerk nu zo’n tien jaar geleden.
In die periode werd de behoefte om laadpalen te plaatsen steeds urgenter. Er was behoefte aan een landelijk laadpalen netwerk en daarnaast waren er signalen dat sommige auto’s met een kabel vanuit het raam werden opgeladen. Op het moment dat een eerste aanzet mogelijk werd gemaakt door een stimuleringsregeling van E-Laad was er voldoende aanleiding om met een motie aandacht te vragen voor dit onderwerp.
Marten over de motie: “Met de motie wilden we aandacht genereren voor het elektrisch rijden. We wilden prikkelen om vlot te acteren op de ontwikkeling en ook de mensen, partijen en de gemeentelijke organisatie in de goede stand zetten.”
Al leek er voldoende draagvlak te zijn vanuit de gemeenteraad, de zwaarwegende gedachte dat er een tekort aan parkeerplekken kon ontstaan door het plaatsen van oplaadpunten zorgde nog niet voor het gewenste draagvlak bij gemeenteraad en burgers.
Toch bleek de impact op parkeerruimte mee te vallen: “Een elektrische auto vervangt de bestaande auto en dus blijft er netto evenveel parkeerruimte over.” Een tweede motie van de Christenunie was nodig om de kans die de gemeente kreeg aan te grijpen. Dit resulteerde in het plaatsen van de laadpalen via het E-laad aanbod.
Na deze positieve ervaring konden inwoners hun aanvraag voor een laadpaal indienen bij de gemeente en werd ook steeds vaker een laadpaal geplaatst in de publieke ruimte. Inmiddels hebben we, volgens Marten nu 191 publieke en 47 semi-publieke laadlocaties binnen de gemeente Ridderkerk. Nog eens 53 publieke laadlocaties zijn in voorbereiding.
Marten: “het beleid was in de afgelopen jaren vooral reactief maar met de komst van de laadvisie wordt de inzet nu vooral proactief. De wachttijd voor een aansluiting was echt te lang. Ook is het is beter om vooraf te kijken wat de ideale laadlocaties zijn gezien vanuit de buitenruimte en het bestaande elektriciteitsnet. Middels een brief zijn inwoners inmiddels ook betrokken bij het bepalen van goede locaties.
Marten verwacht over 15 jaar meer dan 50% van de autobezitters een elektrische auto heeft. Er moeten dus ook nog heel wat laadpalen erbij in de komende jaren. “we volgen de ontwikkelingen en spelen er op in. Maar we weten niet welke nieuwe technieken of ontwikkelingen er nog op ons afkomen. Snelladen van accu’s, bijvoorbeeld, kan de behoefte aan een laadpaal voor iedere auto in de straat wegnemen. Daarentegen heeft een groot netwerk van laadpalen gezien de groter wordende piekbelasting van het elektriciteitsnet een groot voordeel. Met een slimme manier kan aanbod en vraag op het netwerk worden genivelleerd. Bij een overschot slaan we de energie in de accu van de auto’s op en bij vraag brengen we de energie vanuit de accu’s weer het netwerk op of de woning in.”
Terugziend op de motie van 2010 mogen we zeggen dat er een goede basis is gelegd. Mensen, partijen en de organisatie zijn in de goede stand gezet. Hoeveel laadpalen het in Ridderkerk gaan worden is afhankelijk van de ontwikkeling in de techniek en de visie die dan ontstaat.