Raadsbijdrage 23 april 2015 "Buitengebied Ridderkerk"

buitengebiedvrijdag 24 april 2015 13:28

Uit de vele ingediende zienswijzen, blijkt hoe belangrijk de betreffende inwoners hun woon en werkgebied vinden en hoe gevoelig sommige zaken kunnen liggen.

De buitengebieden in Ridderkerk moeten we zuinig op zijn, onderhouden en behouden. Het uitbouwen en aanbouwen zonder vergunning vinden wij niet eerlijk naar andere inwoners van het gebied en de vraag aan de wethouder is dan ook hoe wij daar als gemeente mee omgaan ook na vaststelling van dit bestemmingsplan buitengebied. Hoe en op welke manier is en wordt er gehandhaafd?

De procedure voor vaststelling van een bestemmingsplan is volgens de regels gegaan. Helaas is het termijn, waarbinnen de gemeenteraad het ontwerpbestemmingsplan na inzage moet vaststellen, met ruim 19 weken ruim overschreden. Kan de wethouder aangeven hoe dit is ontstaan en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn?

Spijtig vinden we het voor de betrokken partijen bij Pruimendijk 89-B, dat de wethouder niet in staat is geweest om maatwerk te leveren. Wat, zo vragen we de wethouder, waren de gevolgen geweest als het bouwvlak 40 meter was opgeschoven? Iets wat beide partijen willen. Was het denkbaar en mogelijk geweest om het landschappelijk advies naast u neer te leggen?  Omdat partijen het eens zijn, en het woongenot belangrijker wordt geacht dan het landschapsadvies , dient de ChristenUnie een amendement in.

We wachten de antwoorden en het advies van de wethouder af.

Dank u voorzitter

Tweede termijn:

Voorzitter, als raad hebben we een kaderstellende en controlerende taak. Ik kan niet anders vaststellen dan dat het proces juist is doorlopen , er voldoende ruimte geweest is voor inspraak, zienswijze en waar nodig telefonisch contact. Helaas wil dit niet zeggen dat iedereen zijn of haar zin krijgt. In het geval van de Pruimendijk vinden wij het woongenot van de betrokken partijen, juist omdat ze het elkaar gunnen, meer van waarde dan het landschapsadvies. Verder steunen wij het amendement van Leefbaar Ridderkerk, alleen om de reden dat wij vinden dat dieren in het gebied ook van landschappelijk waarde zijn en een goed dierenwelzijn belangrijk is.

De ChristenUnie stemt beschouwd de motie woningbouw Oostendam als afgedaan. Over de motie woningbouw Lagendijk/Rijkstraatweg, deze bestemming is nu niet meegenomen. Dat heeft de wethouder uitgelegd. Dit is zo begrijpen wij een tijdsissue, maar door het gesprek met de beheerder wordt het nu wel mogelijk gemaakt en daar was het ons destijds om te doen. Voor ons is de motie daarmee afgedaan maar aanhouden vinden wij ook prima.

Dank u voorzitter, Tjalke Alkema

Onderstaand het amendement wat door de ChristenUnie is ingediend. Het amendement is aangenomen, alleen CDA stemde tegen.

Het bestemmingsplan wordt nu aangepast volgens het amendement en in de vergadering van 21 mei vastgesteld zonder verdere beraadslagingen.

AMENDEMENT

Onderwerp: Amendement inzake Vaststelling bestemmingsplan Buitengebied Ridderkerk

1. Voorstel

De raad wordt voorgesteld het voorgestelde bouwvlak aan de Pruimendijk 89-B (p.3 in pdf-bestand  bestemmingsplan deel 2 - verbeelding p. 3) met 40 meter naar het oosten te schuiven.

2. Aanleiding

Het collegevoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan Buitengebied Ridderkerk.

3. Aspecten

Betrokken partijen hebben aangegeven zich niet te kunnen vinden in de huidige intekening van het bouwvlak, maar het bouwvlak in oostelijke richting wensen op te schuiven.

De voorgestelde wijziging gaat in tegen het landschapsadvies. Het landschapsadvies is niet bindend voor de gemeente. De belangen van betrokkenen wegen voor de raad in dit geval zwaarder dan het landschapsadvies.

4. Aanpak/Uitvoering

Na vaststelling van dit amendement wordt het bestemmingsplan aangepast.

Het college dient, als het amendement wordt aangenomen, een nieuw besluit Hogere Grenswaarden te nemen voor de betrokken bedrijfswoning. Het bestemmingsplan wordt op de hierbij betrokken punten aangepast.

Definitieve besluitvorming over het geamendeerde bestemmingsplan zal vanwege het nieuw te nemen besluit Hogere Grenswaarden pas kunnen plaatsvinden in de volgende raadsvergadering.

5. Kosten/Opbrengsten/Dekking

N.v.t.

De raadsleden,

Tjalke Alkema, ChristenUnie                  Hans Ipskamp, Leefbaar Ridderkerk

Björn Ros, D66/GL                               Jeroen Rijsdijk, PvdA

Henk van Os, partij18Plus

SAMENVATTING VOOR DE RAADSVOORZITTER

De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan te wijzigen door het bouwvlak aan de Pruimendijk 89b-B 40 meter naar het oosten te schuiven.