Raadsbijdrage 02 juli 2015 "brief werkgroep lucht en geluid windturbines 2"

Windturbinevrijdag 03 juli 2015 21:33

Waarom, zo las ik onlangs, treedt er ondanks de vele voordelen van windenergie nog zoveel weerstand op en is er nog zoveel discussie. De conclusie lijkt logisch. Er zijn meer windturbine projecten gestart, en ook zijn de ‘makkelijke’ gebieden al in gebruik, dus komen windmolens steeds dichter bij de bewoonde wereld. Niemand is tegen duurzaam en tegen duurzame maatregelen. Maar als het letterlijk te dichtbij komt, dan is het ineens een ander verhaal. Daarin schuilt de grootste uitdaging: draagvlak creëren.

Voor het creëren van draagvlak in Ridderkerk is het te laat . De brief van de werkgroep lucht en geluid laat onvoldoende draagvlak zien voor de direct omwonenden. Een beroep op de gemeente om de plannen ongedaan te maken is begrijpelijk maar niet haalbaar.

Voorzitter, het debat van vanavond zal er dus ook niet voor zorgen dat de windturbines in Nieuw Reijerwaard alsnog worden afgeblazen. De ChristenUnie grijpt nu wel de kans aan om nogmaals te herhalen waarvoor we eerder hebben gepleit. Een maximale inzet van het college voor een goede financiële participatie. Wat ons betreft komt er dus ook een omgevingsfonds. Het is de wens van de ChristenUnie dat de gelden van het omgevingsfonds duurzaam ingezet worden op de met last getroffen groep inwoners.

We spreken onze bewondering en waardering uit voor de inzet van de werkgroep lucht en geluid om zich mede namens een grote groep inwoners tegen de plannen te willen verzetten. We nodigen de werkgroep lucht en geluid nu uit om zich te blijven inzetten en daar waar nog de mogelijkheid is mee te willen denken en praten over de toekomstige plaatsing van deze 3 windturbines en de invulling daarvan in het gebied voor deze groep en direct omwonenden. We roepen het college op om het niet alleen bij deze brief te laten maar de werkgroep en inwoners te blijven informeren en te betrekken bij verdere uitwerking van de plannen, de invulling van het omgevingsfonds en de mogelijkheden tot financiële participatie. Ga met deze inwoners in gesprek. Ook de bestaande wijkoverleg groepen en andere platforms zouden actief betrokken en geïnformeerd kunnen worden. Graag uw reactie hierop.

Voorzitter, afsluitend, wanneer er signalen zijn van nieuw te plaatsen windturbines binnen en net buiten de grenzen van Ridderkerk, kan de wethouder ons nu al toezeggen dat het college ons door middel van vaststelling van een zienswijze betrekt bij de inhoud van de reactie voordat deze wordt verzonden?

Dank u voorzitter,

Tjalke Alkema