Raadsbijdrage 10 september 2015 "Ondergronds brengen hoogspanningsleidingen"

hoogspanningzaterdag 12 september 2015 10:06

De ChristenUnie kiest voor de bewoners als het gaat om veiligheid, gezondheid en welzijn. Ridderkerk zet zich al langer in voor luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Vanavond voegen wij daar de hoogspanningslijnenrisico’s aan toe.

De rijksoverheid wil  met het programma “Uitkoop en verkabeling hoogspanningsleidingen” de mogelijke gezondheidseffecten zoals kinderleukemie wegnemen. Bij deelname aan dit programma zijn de kosten, met een bijdrage van 25% op het totaal bedrag, relatief laag voor Ridderkerk. Gesteld dat we nu niet instappen en het ondergronds brengen van leidingen in de toekomst een verantwoordelijkheid wordt van alleen de gemeente zal dit aanmerkelijke hogere lasten met zich meebrengen.

Het is dan ook logisch en verstandig om dit rijksbeleid te volgen en nu al een alvast een bedrag te reserveren voor een mogelijk toekomstige grote uitgave.

De ChristenUnie wil de bewoners van Ridderkerk beschermen, omdat dit allereerst onze plicht is als overheid maar ook omdat we de inwoners een veilige leefomgeving toewensen waar men zich thuis voelt zonder de mogelijke gezondheidsrisico’s van de aanwezige hoogspanningsleidingen. We kunnen instemmen met het voorstel.

Dank u voorzitter, Tjalke Alkema