Raadsbijdrage 21 mei 2015 "Programma duurzaamheid 2015-2018"

Duurzaamheidzaterdag 23 mei 2015 16:01

Duurzaamheid is niet alleen duur. Het levert ook veel op. Vanavond maken we een keuze voor de toekomst. En dat we daarom ons uitspreken voor het voorstel, is voor de ChristenUnie niet meer dan een logisch gevolg. Wie “a” zegt moet ook “b” zeggen. We willen verder met het ingezette programma en het programma uitbreiden. Verduurzaming in Ridderkerk is onze ambitie.

Met het sluiten van het SER energieakkoord moet ook Ridderkerk werk maken van de energietransitie. Onlangs werd bekend dat de uitvoering van het akkoord te traag verloopt en de doelstellingen met dit uitvoeringstempo niet gehaald zullen worden. Ridderkerk moet ook aan de gestelde doelen bijdragen. Daar ligt simpelweg een verantwoordelijkheid.

In Ridderkerk willen we voor de inwoners een schoon en toekomstbestendige leefomgeving creëren en behouden. Dan moeten we afstappen van het gebruik van de huidige vervuilende energie en overstappen naar schone energie. Niet langer de aarde uitputten, maar overgaan op een circulaire economie en consuminderen.

Terug naar het voorstel van vanavond. Het programma duurzaamheid bevat voldoende uitgangspunten voor de verdere concrete uitvoeringsstappen. Het budget voor dit jaar ten behoeve van de capaciteit is een must gezien de continuïteit van de reeds ingezette aanpak. De uitvoeringskosten waaronder de inzet van een formatieplaats is noodzakelijk om in Ridderkerk de omslag naar minder CO2 uitstoot en de ecologische verduurzaming concreet vorm te geven en initiatieven te ondersteunen. We zijn blij met de toezegging van de wethouder om de formatieplaats ook in te zetten bij het voorbereiden van raadsvoorstellen ten aanzien van de paragraaf duurzaamheid. Duurzaam denken en handelen moet tenslotte in de hele organisatie verweven in het DNA komen te zitten.

We willen onze inwoners alle kansen, de ruimte en informatie geven om over te stappen naar een andere en schonere toekomst. Het is daarom goed dat er een energieloket en een fysiek kenniscentrum duurzaamheid komt. Het is mooi dat er ook al een duurzaamheidskring is gelanceerd.

In het programma duurzaamheid staat niet hoeveel schone energie in de vorm van de hoeveelheid aan zonnepanelen, zonnewarmtecollectoren, windturbines, enz. er in Ridderkerk moeten worden gerealiseerd om de doelstelling van 40% minder CO2 te halen. Wanneer zijn we tevreden? Wethouder, wanneer bent u tevreden?

De ChristenUnie denkt onder andere met het toestaan van bedrijven die zonnepanelen verleasen het voor veel  inwoners mogelijk gemaakt kan worden om over te stappen op schone energie. We hopen dat de gesprekken die er al zijn, snel resultaat zullen boeken en ook in Ridderkerk binnenkort deze mogelijkheid geboden kan worden.

De ChristenUnie wil dat er voldoende aandacht komt voor minder energieverbruik  onder het huidige particuliere woningbezit. Wat vindt de wethouder van de suggestie om deze groep woningbezitters een warmtescan van hun huis aan te bieden.

We willen bij de paragraaf interne duurzaamheid de wethouder graag meegeven dan de gemeente wat ons betreft ook het nodige zou kunnen doen op het gebied van waterhuishouding en rioolbeheer. Voor een groot deel is Ridderkerk nog aangesloten op een gemengd riool stelsel. Het schone hemelwater wordt vermengd met het afvalwater en wordt daarna weer gezuiverd. Verspilling van energie. Kan de wethouder toezeggen dat we bij de voorbereiding van de volgende op te stellen verbreed gemeentelijk rioleringsplan vooraf inzichtelijk maken wat de kosten en baten zijn om het bestaande gemengd riool stelsel zoveel mogelijk actief om te vormen naar een gescheiden riool stelsel? We denken daarbij ook aan het zoveel mogelijk afkoppelen van de hemelwaterafvoeren in bestaande situaties waar dat kan.

Bij de realisatie van Nieuw Reijerwaard stellen we ons tot doel om tot de realisatie van een duurzaam bedrijventerrein te komen. Over financiële participatie, een gebiedsfonds, een gebiedsgebonden bijdrage en compensatiemaatregelen voor omwonenden, bij realisering van windturbines, heeft de ChristenUnie eerder schriftelijke vragen aan het college gesteld. We willen dat onze inwoners maximaal profiteren en dat de lasten en lusten eerlijk worden verdeeld. De motie inzake een onderzoek naar de mogelijkheden tot een bijna energie neutraal bedrijventerrein in Nieuw Reijerwaard dienen we ook om die reden graag mee in. We ondersteunen de ambitie tot verduurzaming van Ridderkerk en dus ook bedrijventerreinen en willen dat met nadruk onder de aandacht brengen bij het AB en DB van de gemeenschappelijke regeling. We hopen hiermee nogmaals een flink signaal af te geven, ditmaal gericht aan het AB en DB van de GR Nieuw Reijerwaard.

Voorzitter, en nu maar afwachten wat de keuze van de raad wordt. Met welke snelheid zal aan het eind van dit debat het vliegwiel van de verduurzaming draaien? Ik zou wel heel teleurgesteld zijn als we niet unaniem instemmen met dit voorstel duurzaamheid. Het is onze lokale verantwoordelijkheid. Het is onze verantwoordelijkheid om een goed rentmeester te zijn van deze aarde. We hebben naast GOD en onze medemens, deze aarde nodig om te leven. Dat is onze overtuiging. Wij kiezen voor die toekomst in Ridderkerk.

Dank u wel voorzitter,

Tjalke Alkema