Raadsbijdrage 03 maart 2015 "Sportnota bewegend verbinden"

sportnotadonderdag 05 maart 2015 12:46

Ik heb de beweegvisie 2009 er nog eens op nagelezen en moet zeggen dat de nu voorliggende kadernota 2015-2020 helderder en beter leesbaar is. De 16 opgeschreven ambities zijn ambities waarmee iedereen het, volgens mij, wel eens kan zijn. Maar als ik de visie van 2009 met de nu voorliggende kadernota vergelijk zie ik weinig verschil in ambities. Kan de wethouder aangeven wat er in de voorliggende nota nu echt anders is. Waar zit het grote verschil in ambities, waar zit de bijstelling?

In de kadernota geeft u aan: “Het proces van deze nota is ingezet op basis van de veranderende rol van de gemeente”. Als ik het proces goed begrijp: geeft u nu de richting aan waar we naar toe willen, en u geeft de ruimte aan de maatschappelijke partners en burgers om de ambities op hun eigen manier in te vullen. Na vaststelling wordt er gewerkt aan een uitvoeringsplan.

Wij kunnen hierin meegaan, maar zien dan graag een smart geformuleerd uitvoeringsplan. En tegelijk hebben we de vraag aan de wethouder binnen welk termijn we het uitvoeringsplan kunnen verwachten?

Wat ons erg aanspreekt in de ambities is dat sport en bewegen een rol kan spelen in de gezondheidszorg en welzijnszorg, dat sport en bewegen als activeringsmiddel kan worden ingezet en de inzet van vrijwilligers bij sportverenigingen.

Sportaccommodaties multifunctioneel gebruiken is ook goed. Graag noemen we op dit punt nog de ijsbaan, die er wat ons betreft in een meer permanente vorm moet komen. We hopen dat de wethouder, nu we toch bezig zijn met een onderzoek naar de sportaccommodaties en het maatschappelijk vastgoed,  een onderzoek naar een plek voor de ijsbaan in overweging wil nemen. Uit zo’n onderzoek zou moeten blijken wat de verschillende mogelijkheden zijn inclusief de bijbehorende kosten.

Voorzitter, de ChristenUnie wil zich blijven inzetten voor de wandelvierdaagse. De wandelvierdaagse is een positief voorbeeld dat bewegen leuk en gezond is, voor jong en oud. We vragen de wethouder dan ook om er voor te zorgen dat dit mooie evenement en andere sport evenementen en de bijbehorende organisaties op de ondersteuning van de gemeente kan blijven rekenen!

Afsluitend voorzitter, de wethouder gaf zelf, in de commissie samen leven, meteen het goede voorbeeld dat bewegen gezond is. Niet langer zittend maar staande werd de sportnota toegelicht. Wat ons betreft mag dat vaker, en niet alleen door de wethouders,  maar mag het uitgebreid worden naar bewegend vergaderen in de raad. Het zal de raad nog meer verbinden, leuk en gezond houden. Want lang zitten, dat  is voor niemand goed.

Dank u voorzitter, Tjalke Alkema