Berichten geschreven door Erna de Wolff

1. Oosterpark.jpg
    Robert_rond_300.png Erna_rond_300.png
    Door Robert Kooijman, Erna de Wolff op 10 december 2020

Column buiten de raad gesproken 'Natuurlijk'

Verstoppertje spelen tussen het groen, spannende paadjes ontdekken of moddersoep maken. Kinderen kunnen zich in zo’n omgeving uren vermaken. Buiten spelen levert zo veel op: samen met vriendjes spelen, uitdaging om meer te bewegen, ontdekken hoe mooi de natuur is, lekker buiten zijn. Het draagt bij aan gezondheid en net zo belangrijk: zo ontstaan fijne jeugdherinneringen.

2. Foto Erna de Wolff .jpg
    Door Erna de Wolff op 13 november 2020

Column Ridderkerks Dagblad 'Van pleisters plakken naar problemen voorkomen'

Elkaar echt kennen, er voor elkaar zijn. Dat is zo nodig in het leven. Het zorgt ervoor dat je leven waardevol voelt. Soms is daarbij wat lichte professionele ondersteuning nodig. Hierdoor lukt het dan om mee te blijven doen, je waardevol te voelen. Buurtcirkel van Aafje Reyerheem en het Geheugenpaleis van Riederborgh zijn hier twee mooie voorbeelden van.

3. AB2020.jpg
    Robert_rond_300.png Erna_rond_300.png
    Door Robert Kooijman, Erna de Wolff op 5 november 2020

Algemene beschouwingen 2020

Aandacht voor wat echt telt

2020 zou het jaar worden van 75 jaar vrijheid. Maar die mijlpaal is grotendeels overschaduwd door de coronacrisis. En toch horen we - in de crisis van nu - ook nog de gesprekken over de crisis van toen. De verhalen van verlies en honger. Van stress en verdriet. Maar wat vooral bleef hangen, waren de verhalen van kracht en trouw: kracht om door te gaan en trouw te blijven aan idealen. Mensen die er voor elkaar willen zijn en samen vechten voor betere tijden. Die verhalen maakten diepe indruk en krijgen - in dit bewogen jaar - nieuwe betekenis. Omdat ze ons laten zien wat hoop is. En ons wijzen op wat echt telt.

Met die verhalen in ons achterhoofd zoeken we ook nu naar richting voor Ridderkerk. Waar brengen we hoop? Waar is meer aandacht nodig voor wat echt telt?

4. Foto Erna de Wolff .jpg
    Door Erna de Wolff op 28 oktober 2020

Column Ridderkerks Dagblad 'Werk aan de wijk – Naboarschap 2.0'

In deze week wordt door het hele land extra aandacht gevraagd voor het thema eenzaamheid. Daarnaast is er afgelopen dinsdag een ander initiatief gestart: ‘aandacht voor elkaar’ (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/10/05/aftrap-landelijk-initiatief-aandacht-voor-elkaar). Ik kijk een beetje kritisch naar dergelijke initiatieven. Gaat het percentage van mensen die zich eenzaam voelen hiermee om laag? Lukt het ons door een landelijk initiatief om echt verbinding en compassie te voelen? Ik vraag het me echt af.

5. ombudsman2020.jpg
    Door Erna de Wolff op 25 september 2020

Column Ridderkerks Dagblad 'Knäckebröd'

Eén van de weinige leenwoorden die we uit Zweden hebben overgenomen is het woord knäckebröd. Voor iedereen wel bekend. Het woord ‘ombudsman’ is ook zo’n Zweeds leenwoord. Bij een ombudsman kun je terecht wanneer je ontevreden bent over een klachtafhandeling. Een ombudsman luistert en zoekt samen naar een oplossing. Elke gemeente in Nederland werkt met een ombudsman. Je mag daarbij kiezen of je je als gemeente aansluit bij de nationale ombudsman of dat je wil werken met een plaatselijke ombudsman. Belangrijk aan een ombudsman is dat deze bereikbaar en dichtbij voelt.