Column Ridderkerks Dagblad 'Knäckebröd'

ombudsman2020.jpg
Erna_rond_300.png
Door Erna de Wolff op 25 september 2020 om 12:54

Column Ridderkerks Dagblad 'Knäckebröd'

Eén van de weinige leenwoorden die we uit Zweden hebben overgenomen is het woord knäckebröd. Voor iedereen wel bekend. Het woord ‘ombudsman’ is ook zo’n Zweeds leenwoord. Bij een ombudsman kun je terecht wanneer je ontevreden bent over een klachtafhandeling. Een ombudsman luistert en zoekt samen naar een oplossing. Elke gemeente in Nederland werkt met een ombudsman. Je mag daarbij kiezen of je je als gemeente aansluit bij de nationale ombudsman of dat je wil werken met een plaatselijke ombudsman. Belangrijk aan een ombudsman is dat deze bereikbaar en dichtbij voelt.

Bereikbaar en dichtbij zijn, dat was één van de redenen waarom de ChristenUnie- samen met de PvdA en andere partijen- verleden jaar aan het college vroeg of zij wilde onderzoeken wat het zou brengen wanneer er in Ridderkerk een eigen ombudsman zou zijn. Ridderkerk is tot nu toe aangesloten bij de nationale ombudsman. 

Deze motie werd aangenomen. De ChristenUnie diende deze motie mee in omdat we staan 

voor een bereikbare overheid én omdat we de zorg delen die de nationale ombudsman dit jaar aangaf: de overheid is vaak te ver weg en te ingewikkeld geworden. 

Bereikbaar en dichtbij zijn, dat was één van de redenen waarom de ChristenUnie- samen met de PvdA en andere partijen- verleden jaar aan het college vroeg of zij wilde onderzoeken wat het zou brengen wanneer er in Ridderkerk een eigen ombudsman zou zijn. Ridderkerk is tot nu toe aangesloten bij de nationale ombudsman. 

Deze motie werd aangenomen. De ChristenUnie diende deze motie mee in omdat we staan 

voor een bereikbare overheid én omdat we de zorg delen die de nationale ombudsman dit jaar aangaf: de overheid is vaak te ver weg en te ingewikkeld geworden. 

De motie werd een paar maanden later afgedaan op een wijze waar wij niet gelukkig mee waren. Er kwam geen onderzoek. Op de raadsvergadering van 19 maart wilden we de uitwerking aan de orde stellen. Door alle zorgen m.b.t. de Corona crisis is dit niet doorgegaan. Verleden week bespraken we in de raad zowel de niet afgedane motie als het voorstel voor een nieuwe klachtenprocedure. En voor de ChristenUnie kwam de geest van de motie in deze nieuwe klachtenprocedure voor een deel tot zijn recht: Onze wens om als een overheid een laagdrempelige klachtenprocedure te hebben en een laagdrempelige en zichtbare ombudsfunctie. 

Was de motie daarmee voor ons afgedaan? Bijna. De ombudsman heeft meer een plek in deze klachtenprocedure gekregen. Dat is mooi maar o.i. moet er meer bekendheid worden gecreëerd. Zodat de ombudsman ook dichtbij voelt. Daarom hebben we opgeroepen om meer aandacht te geven in de BlauwKai en op social media aan het werk van de ombudsman én hebben we gevraagd of de ombudsman langskomt in Ridderkerk om ons te vertellen hoe hij werkt en op welke wijze hij er voor zorgt dat hij vertrouwd en dichtbij voelt voor klagende inwoners. 

Nog even terug naar de titel van deze column: knäckebröd, een Zweedse woord waarvan iedereen weet wat het is. De ChristenUnie hoopt dat in Ridderkerk de ombudsman net zo vertrouwd zal worden als het woord knäckebröd.  Dat u deze ombudsman weet te vinden wanneer u er niet uit komt met de gemeente. Maar eigenlijk zien we nog liever dat het niet nodig is om deze ombudsman op te zoeken. Omdat de ambtenaren uit onze gemeente uw zorgen, klachten en vragen zelf op een prettige wijze oplossen. Dichtbij en laagdrempelig.

Erna de Wolff, raadslid

Deel dit bericht

Labels: