Raadsbijdrage: Hoogwaardig Openbaar Vervoer

HOV1.jpg
Robert_rond_300.png
Door Robert Kooijman op 18 juni 2020 om 22:05

Raadsbijdrage: Hoogwaardig Openbaar Vervoer

Op maandag 15 juni sprak de gemeenteraad zich uit over de variantenstudie Hoogwaardig Openbaar Vervoer (kortweg HOV). Na 15 jaar van weinig tot geen investeringen in het openbaar vervoer, komt de gemeente nu met een mooi plan om het busvervoer in Ridderkerk te verbeteren. 

Het plan houdt in dat de buslijnen 146 naar Zuidplein en buslijn 245 naar Kralingse Zoom vaker gaan rijden, en sneller op het eindpunt aankomen. Die verbetering in snelheid wordt bereikt door de route door Ridderkerk korter te houden, met minder haltes. (Route 146 wordt bijvoorbeeld Vlietlaan – Vondellaan – Burg. De Zeeuwstraat – Populierenlaan – Verbindingsweg – A15 – Vaanweg – Zuidplein). En daarnaast door die routes te verbeteren voor hoogwaardig openbaar vervoer. Dat verbeteren kan door het aanpassen van kruispunten en haltes. Ook komen bij de haltes goede stallingsmogelijkheden voor de fiets, en wordt er goed gekeken naar looproutes.

Dat klinkt mooi, maar het kan wel betekenen dat sommige huidige busgebruikers, bijvoorbeeld vanuit bepaalde delen van Drievliet, nu verder moeten lopen (of gaan fietsen) naar een HOV-bushalte. En dat is niet fijn, dat beseffen ook wij. Voor anderen betekent dit echter wel direct een verbetering en verkorting van de reistijd, waarmee de bus ook weer een interessanter alternatief kan worden voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. En doordat de reistijd korter wordt, kan ook de frequentie van de bus weer wat omhoog. En rijden er dus vaker bussen door Ridderkerk. 

Naast de HOV-bussen heeft de ChristenUnie ook nadrukkelijk gevraagd om oog te houden voor de ontsluitende buslijnen (bijvoorbeeld 140 en 144). Die blijven wel door de wijken rijden zoals nu, zodat inwoners ook van die lijnen gebruik kunnen maken om bij een overstaphalte op de HOV-bus te stappen.

Daarnaast hebben we aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid bij kruispunten, en het combineren van werkzaamheden (werk-met-werk maken) om meerdere doelen tegelijk te realiseren (bijvoorbeeld betere fietsroutes en meer groen). 

Een aantal raadsfracties had moeite met de hoge kosten die zijn gemoeid met dit plan (eerste fase 10 miljoen euro), en of dat wel verstandig was tijdens de coronacrisis. Wethouder Meij wist dat helder te beantwoorden:

  1. Het is zéker van belang om in tijden van crisis te blijven investeren; daarnaast Ridderkerk staat er zeker financieel gezond bij, en draagt de MRDH voor minimaal 50% van de kosten bij.
  2. Fracties die steeds aangaven voor een tram- of railverbinding te zijn, roepen nu dat dit plan te duur is. Maar een aanleg van een tram had het 10-voudige gekost. 

Als ChristenUnie zijn we blij dat er na jaren stilstand, nu eindelijk weer geld gestoken wordt in het verbeteren van het openbaar vervoer in Ridderkerk. We zullen helaas nog wel even moeten wachten voordat de eerste HOV-bussen rijden, de komende periode worden de wegontwerpen nader uitgewerkt.

Robert Kooijman, raadslid

Deel dit bericht